Frankfurt 2013 - premiery samochodów
10 września rozpocznie się wielkie święto fanów motoryzacji i wielki pokaz możliwości producentów aut. Poznaj wszystkie nowości tegorocznego, 65. międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie (IAA, czyli Internationale Automobil-Ausstellung).
Jesienny salon we Frankfurcie to, obok targów w Genewie, Tokio czy Detroit, jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu imprez motoryzacyjnych. Tegoroczna edycja potrwa od 10 do 22 września.
Tradycyjnie, pierwsze dwa dni zarezerwowane są dla dziennikarzy, a kolejne dwa - dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Dla zwiedzających hale targowe zostaną otwarte 14 września, od 9.00 do 19.00. Ceny biletów wahają się od 4,5 do 15 euro (więcej informacji na stronach iaa.de).
Targi samochodowe we Frankfurcie nad Menem odbywają się co dwa lata, na przemian z wystawą w Paryżu. Ich historia sięga 1897 roku, gdy w berlińskim hotelu Bristol odbyła się niewielka wystawa samochodów - przyciągnęła czterech producentów, którzy pokazali łącznie osiem aut. W kolejnych latach impreza zyskiwała na popularności, choć z uwagi na wojnę światową i kryzys gospodarczy była organizowania nieregularnie. W rekordowym 1939 roku odwiedziło ją ponad 800 tys. osób.
Po drugiej wojnie światowej Berlin stracił mandat na organizację targów. Początkowo przeniesiono je do Hanoweru, a od 1951 roku - do Frankfurtu. Kolejne edycje przyciągały coraz więcej gości, nierzadko nawet milion. W roku 1965 na wystawie pojawili się producenci aut z Japonii, a w 1981 po raz pierwszy hasło przewodnie dotyczyło oszczędzania paliwa. 10 lat później rozdzielono pokazy aut osobowych i dostawczych. Targi tych drugich odbywają się teraz w latach parzystych w Hanowerze.
Poniżej prezentujemy najważniejsze nowości tegorocznej wystawy we Frankfurcie. Ich lista będzie na bieżąco aktualizowana.
- Abarth 595 50th Anniversary
- Alfa Romeo Giulietta po liftingu
- Aston Martin Vanquish Volante
- Audi A8/S8 po liftingu
- Audi Nanuk quattro (prototyp)
- Audi TTS competition
- Audi Sport quattro (prototyp)
- Bentley Continental GT V8 S
- BMW serii 4 Coupe
- BMW serii 5 po liftingu
- BMW i3
- BMW i8
- BMW X5
- BMW X5 eDrive
- BMW M4 Coupe
- Chevrolet Camaro po liftingu
- Citroen C-Cactus
- Citroen C4 Picasso/C4 Grand Picasso
- Dacia Duster po liftingu
- Ferrari 458 Speciale
- Fiat Panda 4x4 Antarctica
- Ford S-Max (prototyp)
- Ford Mondeo Vignale (prototyp)
- Honda Civic Tourer
- Honda Civic Type R (prototyp)
- Hyundai i10
- Infiniti Q30 (prototyp)
- Jaguar XJ po liftingu
- Jaguar C-X17 (prototyp)
- Kia Optima po liftingu
- Kia Soul
- Kia Niro
- Land Rover Discovery 4 po liftingu
- Lexus LF-NX
- Mazda 3
- Mercedes GLA
- Mercedes klasy S Coupe (prototyp)
- Mercedes S 500 PHEV
- Mercedes S 63 AMG
- Mini Vision
- Nissan X-Trail
- Opel Insignia/Insignia OPC po liftingu
- Opel Monza (prototyp)
- Peugeot 208 FE Hybrid (prototyp)
- Peugeot 308
- Peugeot 308 R (prototyp)
- Peugeot 3008
- Peugeot 5008
- Peugeot RCZ R
- Porsche 911 50th
- Porsche 918 Spyder
- Porsche Panamera Diesel
- Range Rover Evoque po liftingu
- Range Rover/Range Rover Sport Hybrid
- Renault Initiale Paris (prototyp)
- Renault Koleos po liftingu
- Renault Megane po liftingu
- Seat Leon ST
- Skoda Octavia RS
- Skoda Rapid Spaceback
- Skoda Yeti po liftingu
- smart FourJoy
- Toyota Land Cruiser po liftingu
- Toyota Yaris Hybrid-R (prototyp)
- Volkswagen e-Up!
- Volkswagen e-Golf
- Volkswagen Golf R
- Volkswagen Golf Sportsvan
- Volvo Coupe (prototyp)
msob