Francuski rząd ratuje Peugeota i Citroena

Francuski gigant motoryzacyjny Peugeot-Citroen, pogrążony w kłopotach finansowych, otrzyma ze strony państwa wsparcie w postaci poręczenia pożyczek bankowych na łączną kwotę 7 mld euro - poinformował w środę koncern, potwierdzając wcześniejsze doniesienia mediów.

Francuski rząd wyciągnął pomocną dłoń do koncernu PSA
Francuski rząd wyciągnął pomocną dłoń do koncernu PSAAFP

Publiczna pomoc ma położyć kres niezwykle trudnej sytuacji koncernu, który ogłosił niedawno plan redukcji 8 tys. miejsc pracy.

Według przedstawicieli socjalistycznego rządu, w zamian za publiczne wsparcie firma będzie musiała spełnić szereg warunków. "Le Figaro" podało w środę, że porozumienie między rządem a koncernem przewiduje, iż państwo udzieli gwarancji kredytów dla filii bankowej PSA Peugeot-Citroen - banku PSA Finance (BPF) na łączną sumę 7 mld euro.

W zamian za publiczną pomoc władze giganta samochodowego mają się zrzec dywidend i stock-options (prawo do wykupienia przez pracowników firmy określonej liczby akcji po niższej cenie) w okresie obowiązywania gwarancji państwowych. Premier Jean-Marc Ayrault zażądał także od koncernu, by ten sformułował "nowe propozycje" dotyczące redukcji etatów. Rząd nalega na to, by ocalić przynajmniej kilkaset z 8 tys. miejsc pracy we Francji, które mają być zlikwidowane.

Innym warunkiem państwowego wsparcia jest to, by Peugeot-Citroen dopuścił do udziału w swojej Radzie Nadzorczej przedstawiciela załogi firmy oraz inną "niezależną osobę", która będzie pośrednikiem między koncernem a państwem.

Przedstawiciele rządu domagają się także wpływu na planowane negocjacje o zbliżeniu między Peugeotem-Citroenem a amerykańskim General Motors. Obie grupy, które wiosną zawarły strategiczny alians, porozumiały się już co do wspólnej realizacji czterech projektów przemysłowych.

Państwowa pomoc dla koncernu PSA wywołała już protest ze strony rządu niemieckiej Dolnej Saksonii. Na terenie tego drugiego co do wielkości niemieckiego kraju związkowego znajduje się siedziba główna koncernu Volkswagen, a władze Dolnej Saksonii posiadają akcje uprawniające do 20 procent głosów na zgromadzeniu akcjonariuszy Volkswagena.

Nie wiadomo również, jaka będzie reakcja Unii Europejskiej na decyzję francuskiego rządu. Pomoc dla koncernu PSA może bowiem łamać unijne przepisy.

Grupa motoryzacyjna PSA Peugeot-Citroen jest największym obok Renault francuskim koncernem tej branży o międzynarodowej renomie. W ubiegłym roku sprzedała ponad 3,5 mln pojazdów na świecie, w tym 42 proc. poza Europą, osiągając obroty wysokości 59,9 miliardów euro.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas