Ford Edge - także dla Europy
Ford oficjalnie zaprezentował drugą generację SUV-a o nazwie Edge. W przeciwieństwie do oferowanego od 2006 roku poprzednika, będzie ona oferowana również w Europie.
Prototyp nowego Edge'a mieliśmy okazję oglądać podczas ubiegłorocznego salonu motoryzacyjnego w Los Angeles. W przeciwieństwie do poprzednika model określany jest mianem "globalnego", co oznacza, że trafi również do europejskich salonów. To kolejny obok Mustanga i miejskiego EcoSporta element ofensywy Forda na Starym Kontynencie.
Ford Edge
Ford Edge (2015)
Ford zbudował Edge'a w oparciu o płytę nowego Mondeo. W Europie SUV oferowany będzie z 2-litrowym turbodieslem w dwóch wersjach mocy (177 KM i 400 Nm oraz 207 KM i 450 Nm). Za dopłatą klienci będą mogli wymienić 6-biegową skrzynię manualną na automat PowerShift o takiej samej liczbie przełożeń. Napęd na obie osie najprawdopodobniej będzie oferowany w wybranych wersjach (czyt. za dopłatą). Na razie nie wiadomo, czy Europejczycy otrzymają szansę nabycia Edge'a z jednostką benzynową. W USA model ma występować z 2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM i 357 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a także z jednostkami V6 o pojemności 2,7 oraz 3,5 litra.
Edge będzie produkowany w kanadyjskim Oakville.
Europejskie ceny Edge'a nie zostały jeszcze ustalone. Model trafi na nasz rynek na początku przyszłego roku. Wśród jego rywali Ford widzi m.in. Audi Q5 czy Volvo XC60. Konkurencję z markami premium ma ułatwić rozbudowana lista dodatków, obejmująca układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu (Ford Adapitve Steering), wentylowane fotele, tylne pasy z poduszkami powietrznymi czy aktywną redukcję szumów podczas jazdy. Edge będzie najpewniej dostępny w luksusowej wersji Vignale (więcej informacji).
msob