Fiat "Made in Poland"

W Tychach odbyło się spotkanie polskich dziennikarzy z przedstawicielami Fiata. Specjalnie na tę okazję z Włoch przyleciał do Polski jeden z najważniejszych ludzi w turyńskim koncernie - Gianni Coda, odpowiedzialny za dwa działy produkcyjne Fiata i Lancii. Na konferencji towarzyszył mu Enrico Pavoni, szef Fiat Auto Poland. Cel spotkania z dziennikarzami był bardzo istotny - obaj panowie zapewnili bowiem, że nowy model niewielkiego pojazdu, który już niebawem ma wejść do produkcji powstawać będzie w Polsce i tylko w Polsce. Tym samym rozwiali oni wcześniejsze plotki, jakoby produkcja nowego auta miała zostać przeniesiona do Włoch aby zapobiec zamknięciu fabryki na Sycylii.

Przedstawiciele Fiata są przekonani, że nowy pojazd okaże się wielkim hitem w całej Europie. Już 15 stycznia przyszłego roku ruszy produkcja pierwszej preserii, a 15 marca, wraz z rozpoczęciem wytwarzania drugiej preserii nowe auto zostanie zatwierdzone do seryjnej produkcji. Łącznie do 15 maja powstanie około 300 egzemplarzy małego pojazdu, które posłużą głównie testom niezbędnym przed rynkowym debiutem.

W sprzedaży nowy samochód dostępny będzie od września 2003 roku.

15 maja ruszy już właściwa produkcja samochodu. Do końca 2003 r. ma powstać 70 tysięcy tych aut. Cała konstrukcja wytwarzana będzie w zmodernizowanym o nową linię zakładzie FAP w Tychach. Kwota inwestycji, jaką Fiat włożył w przygotowania do produkcji nowego auta ma wynieść 570 milionów euro. 170 milionów euro pochłoną badania i rozwój samej konstrukcji pojazdu, natomiast 400 milionów euro przeznaczono na modernizacje tyskiej fabryki i inwestycję w poddostawców. W efekcie w Tychach powstanie najnowocześniejsza linia produkcyjna w Europie, wyposażona w 306 super-nowoczesnych, sterowanych elektronicznie robotów firmy Comau, które w pełni odpowiadać będą za produkcję nadwozia do nowego auta. Przedstawiciele Fiata podkreślili, że właśnie dziś ruszyły roboty dokonując

Początkowo niewielki pojazd produkowany będzie w wersji 5-drzwiowej. Rok później wejdą do produkcji kolejne wersje: 3-drzwiowa, uterenowiona z napędem 4x4 oraz zupełna nowość - microvan. Aby zorientować się mniej więcej w wyglądzie nowego auta polecamy naszą informację o prototypowym modelu Simba, który zdradza pierwsze szczegóły wyglądu przyszłego polskiego pojazdu.

Reklama

W gamie silników nowego modelu znajdą się dwie ośmiozaworowe jednostki benzynowe (1.1 i 1.2) oraz nowoczesny silnik wysokoprężny common-rail o pojemności 1,3 litra, którego konstrukcja powstała przy współpracy Fiata z General Motors. Napęd ten powstawać będzie w Bielsku-Białej w dwóch wersjach - 70 KM i 85 KM. Koszt inwestycji w nowy silnik, jaki poniosły wspólnie Fiat i GM wyniósł 380 milionów euro. O tej jednostce pisaliśmy już wcześniej TUTAJ. W małym aucie - jako opcja - przewidziano też automatyczną skrzynię biegów.

Przedstawiciele Fiata przewidują sukces nowego pojazdu. Według szacunków jego produkcja będzie musiała systematycznie wzrastać aby zaspokoić apetyt rynku. W 2004 roku ma powstać 200 tysięcy egzemplarzy nowego auta, a w roku 2005 (gdy będą już dostępne wszystkie wersje nadwozia) 240 tysięcy pojazdów. Większość tych modeli trafi z Polski na rynki Europy Zachodniej.

Gianni Coda i Enrico Pavoni zapewnili jednocześnie, że Fiat nie zaprzestanie produkcji modelu Seicento. Będzie on powstawał w mniejszych ilościach, jednak zniknie dopiero wtedy, gdy skończy się na niego zapotrzebowanie rynku. A to jest wciąż bardzo duże. W ostatnich tygodniach zresztą systematycznie rośnie.

A jaki będzie los fabryki na Sycylii? Gianni Coda zapewnił, że stworzony zostanie tam zupełnie nowy program ratowania tych zakład. Według naszych informacji od września 2003 roku powstawać tam będzie nowa wersja Fiata Punto.

Więcej na temat nowego Fiata, który będzie produkowany w Polsce przeczytasz m.in.w naszych materiałach pt:

New small na kłopoty Fiata?

Kryzys Fiata ominie Polskę?

Fiat Simba - podwójna osobowość

W Tychach czy na Sycylii? W Tychach!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: auto | Pojazd | fabryka | Auta | Tychy | Fiat | Fiata
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy