Fiat Cinquecento ma już ćwierć wieku!
Mija właśnie równe ćwierć wieku od rynkowego debiutu następcy "Malucha". 9 grudnia 1991 roku - w Rzymie - odbył się pierwszy publiczny pokaz samochodu, który na dobre wpisał się w obraz polskich dróg - Fiata Cinquecento!
Przypomnijmy, że umowę dotyczącą produkcji modelu o kryptonimie X1/79 w polskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Tychach podpisano 9 września 1987 roku. Było to ostatnie porozumienie zawarte między włoskim koncernem a polskimi władzami komunistycznymi.
By dostosować zakład w Tychach do produkcji następcy Fiata 126p, fabryka musiała odmienić swoje oblicze. Oznaczało to napływ nowoczesnych technologii. Tłocznię wyposażono w automatyczne maszyny, w spawalni i na montażu zainstalowano 90 robotów Comau i wózków podwieszanych do transportu podzespołów. W ramach inwestycji - w kwietniu 1992 roku - do użytku oddano też nową linię lakierniczą.
Fiat Cinquecento
Początkowo Fiat Cinquecento napędzany był jednym z dwóch silników benzynowych. Rolę podstawowego pełnił - montowany wzdłużnie - dwucylindrowy motor o pojemności 704 cm, produkowany - wraz ze skrzynią biegów - w Bielsku-Białej. Dla bardziej wymagających nabywców przewidziano czterocylindrową jednostkę o pojemności 903 cm3. Ta - od 1995 roku - również produkowana była w Polsce.
Podstawowy, dwucylindrowy, zasilany gaźnikiem, silnik rozwijał moc 31 KM i legitymował się maksymalnym momentem obrotowym 52 Nm (była to udoskonalona wersja - chłodzonej cieczą - jednostki napędowej z Fiata 126 Bis). Tak wyposażony Fiat Cinquecento przyspieszał do 100 km/h w 28 s i osiągał prędkość maksymalną 127 km/h.
Gaźnikowa "dziewięćsetka" oferowała 41 KM i 65 Nm. W tej wersji "sprint" do 100 km/h zajmował równe 18 sekund. Auto rozpędzało się maksymalnie do 140 km/h.
W roku 1994 zadebiutowała także wersja Sporting z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1108 cm3. Motor rozwijał 54 KM i zapewniał miejskiemu autu niezłą dynamikę (setka w 13,8 s).
Warto przypomnieć, że Fiat Cinquecento, który w roku 1993 uplasował się na drugim miejscu w konkursie na Międzynarodowy Samochód Roku, produkowany był wyłącznie w zakładzie "Tychy". Auto wytwarzane było w latach 1991-1998. W sumie wyprodukowano 1 164 525 egzemplarzy. Pod koniec roku 1998 zaprezentowano - bazującego na rozwiązaniach technicznych Cinquecento - następcę - Fiata Seicento. Samochód przetrwał w ofercie do 2010 roku i znalazł aż 1 328 973 nabywców.