Fiat Cinquecento ma już ćwierć wieku!

Mija właśnie równe ćwierć wieku od rynkowego debiutu następcy "Malucha". 9 grudnia 1991 roku - w Rzymie - odbył się pierwszy publiczny pokaz samochodu, który na dobre wpisał się w obraz polskich dróg - Fiata Cinquecento!

Fiat Cinquecento
Fiat CinquecentoInformacja prasowa (moto)

Przypomnijmy, że umowę dotyczącą produkcji modelu o kryptonimie X1/79 w polskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Tychach podpisano 9 września 1987 roku. Było to ostatnie porozumienie zawarte między włoskim koncernem a polskimi władzami komunistycznymi.

By dostosować zakład w Tychach do produkcji następcy Fiata 126p, fabryka musiała odmienić swoje oblicze. Oznaczało to napływ nowoczesnych technologii. Tłocznię wyposażono w automatyczne maszyny, w spawalni i na montażu zainstalowano 90 robotów Comau i wózków podwieszanych do transportu podzespołów. W ramach inwestycji - w kwietniu 1992 roku - do użytku oddano też nową linię lakierniczą.

Fiat Cinquecento

Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 
Fiat Cinquecento 

Początkowo Fiat Cinquecento napędzany był jednym z dwóch silników benzynowych. Rolę podstawowego pełnił - montowany wzdłużnie - dwucylindrowy motor o pojemności 704 cm, produkowany - wraz ze skrzynią biegów - w Bielsku-Białej. Dla bardziej wymagających nabywców przewidziano czterocylindrową jednostkę o pojemności 903 cm3. Ta - od 1995 roku - również produkowana była w Polsce.

Podstawowy, dwucylindrowy, zasilany gaźnikiem, silnik rozwijał moc 31 KM i legitymował się maksymalnym momentem obrotowym 52 Nm (była to udoskonalona wersja - chłodzonej cieczą - jednostki napędowej z Fiata 126 Bis). Tak wyposażony Fiat Cinquecento przyspieszał do 100 km/h w 28 s i osiągał prędkość maksymalną 127 km/h.

Gaźnikowa "dziewięćsetka" oferowała 41 KM i 65 Nm. W tej wersji "sprint" do 100 km/h zajmował równe 18 sekund. Auto rozpędzało się maksymalnie do 140 km/h.

Fiat CinquecentoInformacja prasowa (moto)

W roku 1994 zadebiutowała także wersja Sporting z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1108 cm3. Motor rozwijał 54 KM i zapewniał miejskiemu autu niezłą dynamikę (setka w 13,8 s).

Warto przypomnieć, że Fiat Cinquecento, który w roku 1993 uplasował się na drugim miejscu w konkursie na Międzynarodowy Samochód Roku, produkowany był wyłącznie w zakładzie "Tychy". Auto wytwarzane było w latach 1991-1998. W sumie wyprodukowano 1 164 525 egzemplarzy. Pod koniec roku 1998 zaprezentowano - bazującego na rozwiązaniach technicznych Cinquecento - następcę - Fiata Seicento. Samochód przetrwał w ofercie do 2010 roku i znalazł aż 1 328 973 nabywców.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas