Fiat 126p - 40 lat minęło

Fiat 126p (1977-1982)
Fiat 126p (1977-1982)Motor
Deska rozdzielcza wersji po liftingu zyskała miejsce na radio. Przesiadanie się z lewej na prawą stronę to łatwizna.
Deska rozdzielcza wersji po liftingu zyskała miejsce na radio. Przesiadanie się z lewej na prawą stronę to łatwizna.Motor

Tak pisano w „Motorze” o Maluchu w ciągu minionych 40 lat

1999 r.: "Znamy bardzo dobrze najpopularniejszy polski samochód i wieloletnie z nim doświadczenia nauczyły nas, że jest najtańszy i jego eksploatacja też nie jest droga, ale żeby nim jeździć, trzeba być trochę mechanikiem".
1999 r.: "Znamy bardzo dobrze najpopularniejszy polski samochód i wieloletnie z nim doświadczenia nauczyły nas, że jest najtańszy i jego eksploatacja też nie jest droga, ale żeby nim jeździć, trzeba być trochę mechanikiem".Motor
1994 r.: "Poważne zmiany w wyglądzie „malucha” musiałyby pociągać za sobą spore inwestycje. W sumie wprowadzone zmiany oceniamy wysoko. A to przede wszystkim dlatego, że nastąpił ukłon w stronę użytkownika, a nie jego portfela".
1994 r.: "Poważne zmiany w wyglądzie „malucha” musiałyby pociągać za sobą spore inwestycje. W sumie wprowadzone zmiany oceniamy wysoko. A to przede wszystkim dlatego, że nastąpił ukłon w stronę użytkownika, a nie jego portfela".Motor
1986 r.: "Fiat 126 otrzyma trójdrzwiowe nadwozie. Klapa tylna pozwala na łatwy dostęp do tylnego bagażnika. Aby zwiększyć możliwości przewozu, przewidziano rozkładanie tylnego siedzenia. Dzięki nowemu silnikowi, auto zużywa o 10% mniej paliwa".
1986 r.: "Fiat 126 otrzyma trójdrzwiowe nadwozie. Klapa tylna pozwala na łatwy dostęp do tylnego bagażnika. Aby zwiększyć możliwości przewozu, przewidziano rozkładanie tylnego siedzenia. Dzięki nowemu silnikowi, auto zużywa o 10% mniej paliwa".Motor
1979 r.: "Prawie trzyletnia eksploatacja Polskiego Fiata 126p pozwala mi na następującą ocenę: oszczędny w zużyciu benzyny i oleju, jednak wymaga dość delikatnego traktowania. Silnik wyraźnie nie lubi jazdy z małą prędkością obrotową".
1979 r.: "Prawie trzyletnia eksploatacja Polskiego Fiata 126p pozwala mi na następującą ocenę: oszczędny w zużyciu benzyny i oleju, jednak wymaga dość delikatnego traktowania. Silnik wyraźnie nie lubi jazdy z małą prędkością obrotową".Motor
1978 r.: "Sumując naszą opinię o testowym Polskim Fiacie 126p po przebiegu 50 tys. km, stwierdzić należy, że pojazd utrzymał w tym okresie pełną sprawność techniczną. Samochód stał się bardziej hałaśliwy, zwłaszcza w pracy skrzyni biegów".
1978 r.: "Sumując naszą opinię o testowym Polskim Fiacie 126p po przebiegu 50 tys. km, stwierdzić należy, że pojazd utrzymał w tym okresie pełną sprawność techniczną. Samochód stał się bardziej hałaśliwy, zwłaszcza w pracy skrzyni biegów".Motor
1975 r.: "Średnie (z 2 pomiarów) czasy osiągnięcia 400 i 1000 metrów z metą lotną wynosiły 25,2 s/54,1 s. Na nawierzchni asfaltowej droga hamowania z prędkości 80 km/h wynosiła 32 metry. Maksymalny błąd prędkościomierza przy 100 km/h: 5,4%".
1975 r.: "Średnie (z 2 pomiarów) czasy osiągnięcia 400 i 1000 metrów z metą lotną wynosiły 25,2 s/54,1 s. Na nawierzchni asfaltowej droga hamowania z prędkości 80 km/h wynosiła 32 metry. Maksymalny błąd prędkościomierza przy 100 km/h: 5,4%".Motor
1973 r.: "Polski Fiat 126p już na taśmie: witajcie, pierwsze tysiące samochodów Polski Fiat 126p na naszych drogach, jesteśmy przekonani, że ich producenci z równą energią zatroszczą się również o należyty serwis i naprawę tego samochodu".
1973 r.: "Polski Fiat 126p już na taśmie: witajcie, pierwsze tysiące samochodów Polski Fiat 126p na naszych drogach, jesteśmy przekonani, że ich producenci z równą energią zatroszczą się również o należyty serwis i naprawę tego samochodu".Motor

Fiat 126p - 40 lat minęło

Po lewej: dźwignia obsługi ssania. Po prawej: włącznik rozrusznika.
Po lewej: dźwignia obsługi ssania. Po prawej: włącznik rozrusznika.Motor
O dziwo, z tyłu da się siedzieć. Nawet wsiadanie nie jest nazbyt trudne.
O dziwo, z tyłu da się siedzieć. Nawet wsiadanie nie jest nazbyt trudne.Motor
W najmniejszym stopniu nie wpływa na polepszenie chłodzenia. Gdyby tak było, włoscy inżynierowie inaczej zaprojektowaliby nadwozie.
W najmniejszym stopniu nie wpływa na polepszenie chłodzenia. Gdyby tak było, włoscy inżynierowie inaczej zaprojektowaliby nadwozie.Motor
Nawiew – niezbyt skuteczny, za to niesłychanie prosty w obsłudze.
Nawiew – niezbyt skuteczny, za to niesłychanie prosty w obsłudze.Motor
Miękki, czarny skaj przykleja się do ciała. Brak zagłówków to norma lat 70.
Miękki, czarny skaj przykleja się do ciała. Brak zagłówków to norma lat 70.Motor
Bagażnik jest żenująco mały. Koło zapasowe to rodzaj „buforu” w razie kolizji.
Bagażnik jest żenująco mały. Koło zapasowe to rodzaj „buforu” w razie kolizji.Motor
Książka napraw i zestaw narzędzi to absolutnie nieodzowne wyposażenie kierowcy 126p.
Książka napraw i zestaw narzędzi to absolutnie nieodzowne wyposażenie kierowcy 126p.Motor
Dwucylindrowy silnik ma tłoki chodzące współbieżnie, stąd dość mocno podskakuje i szybko zużywa swój gumowy tłumik drgań (na fot. pośrodku).
Dwucylindrowy silnik ma tłoki chodzące współbieżnie, stąd dość mocno podskakuje i szybko zużywa swój gumowy tłumik drgań (na fot. pośrodku).Motor
Początkowo prędkościomierz był wyskalowany do 130 km/h, potem do 140 km/h.
Początkowo prędkościomierz był wyskalowany do 130 km/h, potem do 140 km/h.Motor
Deska rozdzielcza wersji po liftingu zyskała miejsce na radio. Przesiadanie się z lewej na prawą stronę to łatwizna.
Deska rozdzielcza wersji po liftingu zyskała miejsce na radio. Przesiadanie się z lewej na prawą stronę to łatwizna.Motor
Lusterko kierowca musiał zamontować sobie sam – fabrycznie go nie było.
Lusterko kierowca musiał zamontować sobie sam – fabrycznie go nie było.Motor
Fiat 126p (1977-1982)
Fiat 126p (1977-1982)Motor
Maluch w mieście budzi sprzeczne reakcje: albo sympatię, albo (niestety, częściej) agresję innych kierowców, którzy traktują go jako przeszkodę, uznając, że zbytecznie spowalnia ruch drogowy.
Maluch w mieście budzi sprzeczne reakcje: albo sympatię, albo (niestety, częściej) agresję innych kierowców, którzy traktują go jako przeszkodę, uznając, że zbytecznie spowalnia ruch drogowy.Motor
Modne w latach 80. jeżdżenie latem z otwartą tylną klapą ma tylko jedną zaletę: obniża hałaśliwość.
Modne w latach 80. jeżdżenie latem z otwartą tylną klapą ma tylko jedną zaletę: obniża hałaśliwość.Motor

Fiat 126p - podsumowanie

  • zwrotność i łatwość manewrowania nie do pobicia,
  • proste naprawy,
  • akceptowalna dynamika w miejskich warunkach.
  • niski poziom bezpieczeństwa,
  • mała trwałość ogólna,
  • nieskuteczne hamulce,
  • duża hałaśliwość,
  • wiele drobnych awarii.

Z udziałem „Motoru”

Tygodnik „Motor” miał swój udział we wpłynięciu na decyzję Fiata o kontynuacji produkcji Malucha po roku 1994. Kiedy pod koniec XX wieku stało się jasne, że Maluch musi opuścić linie produkcyjną, w „Motorze” ogłoszono plebiscyt na nazwę dla pożegnalnej serii modelu. Wygrała nazwa Happy End, której Fiat realnie użył w stosunku do końcowej serii 1000 pojazdów.
Tygodnik „Motor” miał swój udział we wpłynięciu na decyzję Fiata o kontynuacji produkcji Malucha po roku 1994. Kiedy pod koniec XX wieku stało się jasne, że Maluch musi opuścić linie produkcyjną, w „Motorze” ogłoszono plebiscyt na nazwę dla pożegnalnej serii modelu. Wygrała nazwa Happy End, której Fiat realnie użył w stosunku do końcowej serii 1000 pojazdów.Motor

Dane techniczne: Fiat 126p (1977-1982)

 
Fiat 126p
Wersja
E
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
652 cm3
Układ cylindrów/zawory
R2/4
Zasilanie
gaźnik
Moc maksymalna
24 KM/4500
Maks. moment obrotowy
47 Nm/3000
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/4-biegowa
Hamulce (przód/tył)
bębnowe/bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
305/137/133 cm
Rozstaw osi
184 cm
Średnica zawracania
8,6 m
Masa/ładowność
600/320 kg
Poj. bagażnika
100 l
Poj. zbiornika paliwa
21 l (benzyna)
Opony
135 R12
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
105 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
46,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
9,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
54,0 s
Elastyczność 40-60 km/h
11,0 s (4. bieg)
Elastyczność 40-80 km/h
25,0 s (4. bieg)
Hamowanie 80-0 km/h
30,6 m
Hamowanie 100-0 km/h
62,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
68,0 dB
Poziom hałasu przy 80 km/h
79,0 dB
Rzeczywista prędkość*
103 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,25
Zużycie paliwa
Dane producenta (w l/100 km)
5,0-5,5
Teoretyczny zasięg
400 km
Dane testowe (miasto/trasa w l/100 km)
7,0/6,0
Rzeczywisty zasięg
300 km
Wyposażenie
Lusterko boczne
Blokada kierownicy
Radio
Nawiew ciepłego powietrza
Hamulce dwuobwodowe
Opony radialne
Alternator
Tylna szyba ogrzewana
Szybki przednie uchylne
Dach zwijany z płótna
❍ (poza Polską)
Szyba przednia atermiczna
❍/● (wariant S)
Cena wersji podstawowej**
87 000 zł
Wartość dzisiejsza
4-5 tys. zł
● standard; ❍ opcja; *przy wskazaniu 100 km/h; **dane z lat 1979-1980 dla wersji bazowej