Euro NCAP ocenia asystentów jazdy. Qashqai lepszy niż Polestar 2
Euro NCAP przetestowało systemy wspomagające bezpieczeństwo w czterech samochodach, które debiutowały niedawno w europejskich salonach. Co pocieszające - wszystkie zaliczyły wymagające testy bez większych wpadek. Nie obyło się jednak bez niespodzianek.
Tym razem przetestowano systemy bezpieczeństwa czynnego oferowane przez:
- Jaguara I-PACE,
- Nissana Qashqaia
- Polestara 2,
- Volkswagen ID.5.
Wszystkie z testowanych rozwiązań spełniły oczekiwania ekspertów, chociaż wyniki poszczególnych modeli można uznać za zaskakujące.Przypomnijmy - Euro NCAP ocenia aktywne systemy wspomagające jazdę niezależnie od standardowych testów zderzeniowych. Próby odwzorowują krytyczne scenariusze związane z podróżowaniem po autostradach i drogach szybkiego ruchu, jak np. dojazd do stojącej przeszkody czy zajechanie drogi przez innego uczestnika ruchu. Jak poradziły sobie z testami poszczególne modele?
Euro NCAP i systemy wspomagania kierowcy. Nissan Qashqai lepszy niż Polestar 2
Najwyższy wynik w tej serii prób - systemy wspomagające i wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oceniono aż na 93 proc. - otrzymał Nissan Qashqai. Zdaniem testujących system ProPILOT współpracujący Navi Link oferuje "doskonałą równowagę" między pomaganiem kierowcy w sytuacjach "kryzysowych", a wyręczaniem go w czasie prowadzenia. Mówiąc prościej - systemy rozpoznają i dobrze reagują na zdarzenia kryzysowe, ale nie wyręczają kierowcy w prowadzeniu, dzięki czemu nie ma obawy, że ich działanie będzie usypiać jego czujność. Nissana pochwalono m.in. za skuteczne działanie aktywnego tempomatu, który - w oparciu o informacje z nawigacji - potrafi dostosować prędkość zbliżając się do zakrętów czy skrzyżowań.
Na 85 proc. oceniono skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego w elektrycznym Volkswagenie ID.5. Auto pochwalono m.in. za wyświetlacz przezierny HUD i kamerę wewnętrzną monitorującą zachowanie kierowcy. Volkswagen, podobnie do Nissana, potrafi dostosować prędkość do zbliżających się przeszkód (zakręty, skrzyżowania) i dobrze radzi sobie w większości scenariuszy testowych. W przypadku wykrycia braku aktywności ze strony kierowcy ID.5 jest też w stanie "w kontrolowany sposób" zatrzymać się na pasie ruchu.
Pewnym zaskoczeniem może być stosunkowo słaba ocena Polestara 2. Wprawdzie systemy bezpieczeństwa oceniono na bardzo wysokie 88 proc, ale zachowanie samych asystentów jazdy - zaledwie na 53 proc. Po stronie minusów wymieniono brak wyświetlacza przeziernego i kamery, która monitorowałaby zachowania kierowcy. Do kontrolowania jego poczynań służy tu wyłącznie czujnik położenia kierownicy. Chociaż samochód do informowania o ograniczeniach prędkości wykorzystuje zarówno dane z kamery, jak i nawigacji, systemy nie potrafią automatycznie dostosować prędkości do przeszkód terenowych (zakręty, skrzyżowania). Eksperci Euro NCAP zwracają też uwagę, że chociaż Polestar 2 dobrze radzi sobie w większości sytuacji krytycznych dotyczących pojazdów w ruchu, system nie jest w stanie automatycznie zatrzymać się przed stojącym pojazdem.
Najgorsze wyniki z testowanej czwórki (ocena systemów bezpieczeństwa - 59 proc, ocena asystentów jazdy - 53 proc.) zanotował Jaguar I-Pace. Plusy brytyjskiej konstrukcji to m.in. wyświetlacz przezierny HUD. Podobnie jak Volvo system nie jest w stanie dostosować prędkości do nadchodzących przeszkód i automatycznie zatrzymać się przed stojącym pojazdem. Eksperci docenili jednak system ostrzegania przed pojazdami znajdującymi się w tzw. martwym polu. Pochwalili też Jaguara za dobrą równowagę między aktywnym wsparciem, a zaangażowaniem kierowcy w prowadzenie pojazdu.
***