Euro NCAP. Fatalny wynik dwóch modeli!

Mocnym akcentem kończy bieżący rok Euro NCAP. Specjaliści od monitorowania poziomu bezpieczeństwa oferowanych na europejskich rynkach samochodów opublikowali wyniki testów zderzeniowych dziewięciu pojazdów. Aż dwa z nich miały poważne problemy z zaliczeniem sprawdzianów. Jeden otrzymał zatrważający wynik 0 gwiazdek!

Tym razem do prób zderzeniowych stanęły: Audi Q3, BMW X5, Fiat Panda, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Jeep Wrangler, Peugeot 508 oraz dwa modele Volvo: S60 i V60.

Aż siedem z testowanych pojazdów otrzymało maksymalny ogólny wynik - pięciu gwiazdek. W tej grupie znalazły się: Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 oraz oba Volvo: S60 i V60. Nie obyło się jednak bez problemów.

W przypadku BMW X5 poduszka kolanowa dla kierowcy nie napełniła się w prawidłowy sposób, przez co jej działanie miało marginalny wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Przedstawiciele Euro NCAP zwracają uwagę, że podobny problem zaobserwowano już wcześniej (2017 rok) w BMW serii 5.

Reklama

Pewne potknięcie zaliczył też nowy Hyundai Santa Fe. Eksperci zauważyli, że w przypadku egzemplarzy wyposażonych w opcjonalny panoramiczny dach istnieje ryzyko rozerwania kurtyn powietrznych w czasie ich napełniania. W odpowiedzi konstruktorzy Hyundaia przeprojektowali mocowania kurtyn w taki sposób, by dodatkowo zabezpieczyć je przed elementami metalowymi i kruszącymi się odłamkami dachu.

Sekretarz Generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen nie szczędził słów uznania dla: Audi, Jaguara, Peugeota i Volvo. Stwierdził m.in., że: "firmy ustanowiły wysoki standard i byłoby dobrze, gdyby pozostali producenci podążali za ich przykładem". Nie pozostawił za to suchej nitki na konstrukcjach Fiat Chrysler Automobiles...

Fiat Panda, który liczy już sobie blisko 8 lat, w nowej serii testów otrzymał wynik ogólny zera (!) gwiazdek. Stało się tak za sprawą szczątkowego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Auto nie posiada np. - wymaganego prze Euro NCAP - systemu przypominania o zapięciu pasów przez kierowcę. To z kolei sprawia, że pojazd nie spełnia zakładanych przez Euro NCAP minimów pozwalających przyznać mu choćby jedną gwiazdkę! Trzeba jednak zauważyć, że nawet gdyby rzeczony "brzęczyk" znajdował się na pokładzie, niewiele by to zmieniło. Poziom ochrony dorosłych pasażerów oceniono na skromne 45 proc, niechronionych uczestników ruchu na 47 proc., a dzieci zaledwie na 16 proc! Warto przypomnieć, że do tej pory jedynym pojazdem, który w nowej serii testów Euro NCAP uzyskał identyczny wynik - 0 gwiazdek - był wycofany niedawno z oferty Fiata model Punto.

Niewiele lepiej poradził sobie z próbami zderzeniowymi inny model Fiat Chrysler Automobiles - nowy Jeep Wrangler. W ogólnej klasyfikacji przyznano mu zaledwie jedną gwiazdkę! Wynik jest o tyle szokujący, że - w przeciwieństwie do Pandy - nie mamy do czynienia z autem o wiekowej, przestarzałej, konstrukcji ale zupełnie nowym modelem, który rozpoczyna dopiero swoją rynkową karierę.

Na wyniku Wranglera zaważył brak elektronicznych systemów wspomagających bezpieczeństwo. W tej kategorii auto otrzymało zaledwie 32 proc. punktów. Kiepski wynik - 50 proc. punktów - przyznano też Wranglerowi w kategorii ochrony dorosłych pasażerów. Zaskakująco dobrze prezentuje się za to nota w kategorii ochrony przewożonych w pojeździe dzieci (69 proc.). Trzeba też przyznać, że auto otrzymało maksimum punktów w teście zderzenia bocznego.

Mimo tego oceniono, że w teście zderzenia czołowego konstrukcja "osiągnęła granicę integralności" i nie byłaby w stanie wytrzymać większych obciążeń. Jako "słaby" oceniono np. poziom zabezpieczenia przed obrażeniami klatki piersiowej kierowcy.

"To naprawdę rozczarowujące, że w 2018 roku możemy zobaczyć fabrycznie nowy samochód bez autonomicznego systemu hamulcowego i systemu Lane Assist. Najwyższa pora, abyśmy mogli zobaczyć produkty Fiat Chrysler Automobiles oferujące poziom bezpieczeństwa porównywalny z konkurencją - stwierdził w nawiązaniu do wyników Wranglera Michiel van Ratingen z Euro NCAP.

Warto dodać, że zbudowane w myśl podobnych zasad konstrukcyjnych (ramowa konstrukcja, terenowe przeznaczenie) nowe Suzuki Jimny ocenione zostało niedawno przez Euro NCAP na trzy gwiazdki.

Trudno przewidzieć, czy druzgocące wyniki nowych testów zderzeniowych przełożą się na spadek zainteresowania Fiatem Pandą. W ubiegłym roku do europejskich nabywców trafiło przeszło 187 tys. egzemplarzy tego pojazdu. Tegoroczny wynik - za okres od 1 stycznia do końca października - jest zauważalnie gorszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i zamyka się liczbą niespełna 146 tys. sztuk.

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy