Elektryczne karetki będą wozić pacjentów w Bielsku-Białej

Bielskie Pogotowie Ratunkowe pozyskało dwie elektryczne karetki. Mercedesy E-Vito kosztowały 1,3 mln zł i zostały zakupione w całości z własnego budżetu pogotowia.

Bielskie pogotowie pozyskało dwa e-ambulanse, zbudowane na bazie Mercedesów e-Vito / Fot: Bielskie Pogotowie Ratunkowe / Facebook
Bielskie pogotowie pozyskało dwa e-ambulanse, zbudowane na bazie Mercedesów e-Vito / Fot: Bielskie Pogotowie Ratunkowe / Facebookmateriał zewnętrzny

We wpisie w mediach społecznościowych pogotowie z Bielska-Białej wyjaśniło, dlaczego wybrało karetki z napędem elektrycznym:

  • Brak emisji szkodliwych spalin oznacza czystsze powietrze i mniejszy wpływ na środowisko. Elektryczne pojazdy są przyjazne dla zdrowia zarówno mieszkańców, jak i samych użytkowników ambulansów.
  • Elektryczny napęd gwarantuje cichą pracę pojazdu, co jest szczególnie istotne dla pacjentów wymagających spokoju podczas transportu. Stabilność jazdy i brak hałasu to również korzyść dla naszych zespołów.
  • Specjalistyczne nosze, fotel kardiologiczny z rampą najazdową oraz inne udogodnienia zwiększające bezpieczeństwo i komfort pacjentów.

Elektrycznej karetki mają oczywiście pełne wyposażenie medyczne, w tym specjalistyczne nosze i fotel kardiologiczny z rampą najazdową.

Mercedes e-Vito. Co to za samochód?

Mercedes e-Vito to pojazd, który w obecnej formie pojawił się na rynku w 2021 roku. Samochód jest napędzany na przednie koła przez silnik elektryczny o mocy stałej 95 KM (szczytowa wynosi 116 KM). Energia elektryczne przechowywana jest baterii o pojemności użytecznej 60 kWh.

Standardowo e-Vito ma ograniczenie prędkości maksymalnej do 80 km/h, ale opcjonalnie można je podnieść do 100 lub 120 km/h. Zużycie energii w cyklu mieszanym wynosi około 25-26 kWh/100 km według normy WLTP, więc realnie będzie nieco wyższe, szczególnie z dodatkową, ciężką zabudową sprzętem potrzebnym w karetce.

Ile trwa ładowanie elektrycznej karetki?

Pewne obawy mocna mieć o czasy ładowania - naładowanie od 0 do 100 proc. prądem stałym o mocy 11 kW trwa bowiem do 6,5 godziny. Czas ten można skrócić, korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego. Standardowo e-Vito przyjmuje wówczas prąd o mocy 50 kW, ale opcjonalnie można to być 80 kW. W tej ostatniej wersji czas ładowanie od 10 do 80 proc, przy dobrych warunkach atmosferycznych, trwa ok. 35 minut, przy czym ładowanie prądem stałym powyżej 80 proc. jest już znacznie wolniejsze i niezalecane dla baterii.

interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas