Elektryczne karetki będą wozić pacjentów w Bielsku-Białej
Oprac.: Mirosław Domagała
Bielskie Pogotowie Ratunkowe pozyskało dwie elektryczne karetki. Mercedesy E-Vito kosztowały 1,3 mln zł i zostały zakupione w całości z własnego budżetu pogotowia.
We wpisie w mediach społecznościowych pogotowie z Bielska-Białej wyjaśniło, dlaczego wybrało karetki z napędem elektrycznym:
- Brak emisji szkodliwych spalin oznacza czystsze powietrze i mniejszy wpływ na środowisko. Elektryczne pojazdy są przyjazne dla zdrowia zarówno mieszkańców, jak i samych użytkowników ambulansów.
- Elektryczny napęd gwarantuje cichą pracę pojazdu, co jest szczególnie istotne dla pacjentów wymagających spokoju podczas transportu. Stabilność jazdy i brak hałasu to również korzyść dla naszych zespołów.
- Specjalistyczne nosze, fotel kardiologiczny z rampą najazdową oraz inne udogodnienia zwiększające bezpieczeństwo i komfort pacjentów.
Elektrycznej karetki mają oczywiście pełne wyposażenie medyczne, w tym specjalistyczne nosze i fotel kardiologiczny z rampą najazdową.
Mercedes e-Vito. Co to za samochód?
Mercedes e-Vito to pojazd, który w obecnej formie pojawił się na rynku w 2021 roku. Samochód jest napędzany na przednie koła przez silnik elektryczny o mocy stałej 95 KM (szczytowa wynosi 116 KM). Energia elektryczne przechowywana jest baterii o pojemności użytecznej 60 kWh.
Standardowo e-Vito ma ograniczenie prędkości maksymalnej do 80 km/h, ale opcjonalnie można je podnieść do 100 lub 120 km/h. Zużycie energii w cyklu mieszanym wynosi około 25-26 kWh/100 km według normy WLTP, więc realnie będzie nieco wyższe, szczególnie z dodatkową, ciężką zabudową sprzętem potrzebnym w karetce.
Ile trwa ładowanie elektrycznej karetki?
Pewne obawy mocna mieć o czasy ładowania - naładowanie od 0 do 100 proc. prądem stałym o mocy 11 kW trwa bowiem do 6,5 godziny. Czas ten można skrócić, korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego. Standardowo e-Vito przyjmuje wówczas prąd o mocy 50 kW, ale opcjonalnie można to być 80 kW. W tej ostatniej wersji czas ładowanie od 10 do 80 proc, przy dobrych warunkach atmosferycznych, trwa ok. 35 minut, przy czym ładowanie prądem stałym powyżej 80 proc. jest już znacznie wolniejsze i niezalecane dla baterii.