Elektroniczni pomocnicy kierowcy

Nowoczesne systemy w samochodach pomagają kierowcy w unikaniu kolizji czy wypadku. Sprawdź, jak elektroniczni strażnicy wpływają na bezpieczeństwo.

Coraz więcej systemów ma za zadanie pomóc kierowcy
Coraz więcej systemów ma za zadanie pomóc kierowcyInformacja prasowa (moto)

Nowe samochody muszą mieć zainstalowany ABS, niebawem na listę obowiązkowego wyposażenia nowego auta trafi także układ ESP. To oczywiście niejedyne elektroniczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, które znajdziemy w standardowym wyposażeniu lub które można zamówić podczas zakupu samochodu.

Radar trzyma dystans

Najprostszy z nich (asystent nagłego hamowania) pomaga wykorzystać maksymalną moc hamulców. Ten system jest obecnie instalowany niemal w każdym samochodzie. W najdroższych modelach coraz częściej można spotkać radary i czujniki.

Dzięki nim samochód nie tylko potrafi utrzymywać stałą odległość za innymi pojazdami podczas używania tempomatu, ale także automatycznie zahamować, jeśli pojazd niebezpiecznie zbliża się do innego samochodu, a jego kierowca nie reaguje.

Radary wykrywają jako przeszkodę nie tylko inne samochodu, ale także pieszych czy rowerzystów. Mogą także pomagać nam przy zmianie pasa ruchu, niwelując zagrożenie związane z martwym polem.

INTERIA.PL

Łatwe parkowanie

Innym zastosowaniem czujników jest użycie ich jako elementu asystenta parkowania. Być może nie wpływa to znacznie na podniesienie bezpieczeństwa, za to powoduje, że zaparkowanie samochodu staje się mniej uciążliwe dla niewprawnego kierowcy, a także pomaga ograniczyć liczbę stłuczek parkingowych.

O naszą wygodę dbają także kamery. Część z nich pomaga podczas manewrów. Inne mogą spełniać o wiele ważniejszą rolę - służyć do podglądu sytuacji przed samochodem podczas jazdy nocą. Dzięki temu możemy wcześniej zobaczyć np. pieszego (zanim ten znajdzie się w zasięgu reflektorów). Same światła także mogą być sprzężone z komputerem oraz innymi czujnikami, dzięki czemu ich sterowanie jest automatyczne (wybór rodzaju czy zasięgu oświetlania drogi).

Czytają znaki

Najnowsze systemy potrafią także rozpoznawać znaki drogowe - przypominając o tych, które już minęliśmy. Z kolei coraz częściej najważniejsze informacje np. wskazania prędkości, zamiast na tradycyjnych zegarach na desce są wyświetlane na szybie czołowej. Nie ma już potrzeby odrywania wzroku od drogi, aby skontrolować prędkość.

Samochód może nam także podpowiedzieć, kiedy powinniśmy zrobić sobie przerwę w podróży, jeśli nasz styl jazdy wskazuje, że zasypiamy za kierownicą. W ekstremalnej sytuacji system elektroniczny potrafi obudzić kierowcę.

Najważniejsze elektroniczne systemy spotykane w samochodach:

Aktywny tempomat

Utrzymuje nie tylko zadaną prędkość, ale także w razie zbyt szybkiego zbliżania się do tyłu innego pojazdu potrafi zmniejszyć prędkość, aby zachować gwarantowany odstęp. Gdy droga zostanie zwolniona, samochód wraca do początkowej prędkości. System działa dzięki radarom zbliżeniowym, które mierzą odległość do przeszkody oraz komputera, który cały czas wylicza bezpieczny dystans i redukuje prędkość.

Aktywny układ hamulcowy

System ograniczania skutków wypadku, w którego skład wchodzi aktywny układ hamulcowy działa, gdy niebezpiecznie zbliżamy się do poprzedzającego pojazdu lub przeszkody. Wówczas najpierw dostaniemy ostrzeżenie. Kiedy kierowca zignoruje taki sygnał, auto samoczynnie przyhamuje, a w ostateczności rozpocznie awaryjne hamowanie.

Asystent hamowania

Wspomaga kierowcę w sytuacji nagłego hamowania, jeśli niewystarczająco mocno naciskany jest pedał hamulca. Szybkie naciśnięcie na pedał (system odczytuje to jako sytuację awaryjną) sprawia, że wytwarzane jest większe ciśnienie w układzie hamulcowym - zdecydowanie skraca to drogę hamowania.

Asystent parkowania

Zadaniem bocznych czujników jest znalezienie odpowiedniej luki do parkowania (zwykle co najmniej 1 m większej niż długość auta). W zależności od zaawansowania systemu mamy wyświetlane wskazówki dotyczące operowania gazem i hamulcem, biegami oraz kierownicą, a w najbardziej zaawansowanych systemach kierownica sama się obraca.

Asystent świateł

System decyduje sam, których świateł użyć w danym momencie: dziennych, mijania czy drogowych oraz dodatkowego doświetlania zakrętów. Kamera "widzi" auta jadące z przeciwka lub przed nami oraz rozpoznaje natężenie światła. Natomiast komputer biorąc pod uwagę prędkość auta czy położenie kierownicy decyduje, na jaką odległość i którą stronę drogi doświetlić.

Asystent zmiany pasa ruchu

Kamera umieszczona z przodu samochodu rejestruje pasy ruchu na jezdni. Jeśli nie włączymy kierunkowskazu i najedziemy na linię rozdzielającą pasy ruchu lub pobocze, zostaniemy ostrzeżeni o takiej sytuacji. Asystent pomaga przestrzegać przepisy dotyczące używania kierunkowskazów oraz ostrzega przed niezamierzonym zjechaniem z drogi.

Kamery do obserwacji

Kamery umożliwiają obserwację podczas manewrów. Zwykle są instalowane z tyłu samochodu, ale bywają umieszczane także z jego boków i przodu. Mogą działać na podczerwień, czyli są skuteczne także nocą. Uzyskany tym sposobem obraz - przedstawiany na monitorze pokładowym - znacznie ułatwia manewrowanie, a ponadto zapewnia natychmiastowy przegląd warunków drogowych wokół pojazdu.

Asystent martwego pola

Czujniki umieszczone z boku pojazdu monitorują drogę, a następnie za pośrednictwem świecącej lampki i ewentualnie sygnału dźwiękowego kierowca jest ostrzegany przed zmianą pasa ruchu, jeśli zamierza wjechać na część jezdni, po której jedzie inny pojazd. Pozwala to zniwelować problem martwego pola w lusterkach.

Noktowizja

Kamera umieszczona z przodu samochodu rejestruje obraz przed autem. Dzięki monitorowi znajdującemu się w pojeździe kierowca ma pogląd na sytuację na drodze. Dzięki temu widzi więcej niż przez szybę. Zasięg kamery to nawet 300 m. Najnowsze systemy dodatkowo wykrywają i "oznaczają" pieszych.

Przezroczysty wyświetlacz

Kierowca nie musi odrywać wzroku od jezdni, aby sprawdzić np. z jaką prędkością samochód się porusza. W przypadku np. BMW informacje są wyświetlane na przedniej szybie, a w P eugeocie na specjalnej przezroczystej płytce z poliwęglanu pod szybą. Rozwiązanie zostało przejęte wprost z samolotów wojskowych.

Rozpoznawanie znaków

Kamera zainstalowana z przodu samochodu rozpoznaje znaki drogowe np. ograniczenia prędkości czy zakazu wyprzedzania. Dzięki temu kierowca nie musi się skupiać na ciągłym zapamiętywaniu, jaki znak zakazu minął. Symbol aktualnego ograniczenia jest widoczny na wyświetlaczu, znika po minięciu znaku odwołania, ale nie po przejechaniu skrzyżowania.

System kontroli czujności

To rozwinięcie asystenta zmiany pasa ruchu. Na podstawie sygnałów z kamery cyfrowej monitorującej drogę przed pojazdem oraz informacji o ruchach kierownicy, system jest w stanie wykryć zasypianie za kierownicą. Jeżeli uzna, że zachowanie kierowcy wskazuje na znużenie lub rozproszenie uwagi, włączony zostanie dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.

S. Sulowski

Tekst pochodzi z tygodnika

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas