Ekstremalne samochody na targach SEMA 2021
Oprac.: Jacek Jurecki
GR Supra, Tundra i Tacoma - trudno o bardziej mocarne samochody Toyoty na amerykańskim rynku. Na targach SEMA w Las Vegas japońska marka pokazała, że jej tunerzy potrafią z tych aut wycisnąć dużo więcej.
Targi SEMA, czyli Specialty Equipment Market Association Show, to ulubiona impreza producentów samochodów na amerykańskim rynku. Wystawa poświęcona modyfikowanym pojazdom i tuningowi to świetna okazja dla inżynierów na co dzień zajmujących się seryjnymi autami, by puścić wodze wyobraźni i pokazać publiczności nawet najbardziej szalone pomysły. Toyota jest obecna na każdej edycji SEMA, a w tym roku przywiozła do Las Vegas pięć prototypów, które debiutują w hali Las Vegas Convention Center. Cztery z nich to zupełnie nowe realizacje, zaś piąty został pokazany on-line w ubiegłym roku na wirtualnej wystawie 2020 SEMA360 Showcase po tym, jak targi SEMA 2020 zostały odwołane.
Kamper Tacoma "Tacozilla"
Tacozilla to terenowy kamper, którym Toyota oddaje hołd popularnemu terenowemu kamperowi Toyota Chinook z lat 70. i 80. Tacozilla została zbudowana na bazie Tacomy w wersji TRD Sport z mocniejszym 3,5-litrowym silnikiem V6 o mocy 282 KM i z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Toyota opracowała ten koncept we współpracy z Toyota Racing Development - sportowym ramieniem marki w Stanach Zjednoczonych. Ma wykonaną na zamówienie ramę i aluminiową obudowę o gładkich, zaokrąglonych powierzchniach oraz bezpośrednie przejście z kabiny samochodu do zabudowy kamperowej.
Wnętrze jest w pełni izolowane, a podłogę wykonano z drewna tekowego. Pomimo małej powierzchni, wśród udogodnień znalazła się w pełni wyposażona łazienka z prysznicem z ciepłą wodą, kuchnia z kuchenką, lodówką i zlewem, sypialnia oraz wydrukowany w drukarce 3D stół jadalny, który po złożeniu staje się podświetlaną ozdobą na ścianę.
Tundra TRD Desert Chase
Ta terenówka została opracowana jako pojazd wsparcia dla zespołów startujących w rajdach terenowych. Zespół Toyota Motorsports Garage przebudował nową Tundrę trzeciej generacji w wersji TRD Pro i wyposażył ją w zaprojektowane przez TRD zawieszenie o dużym skoku amortyzatorów, wzmocnienia podwozia oraz kute 18-calowe koła aluminiowe Method Race Wheels z 37-calowymi oponami all-terrain General Tire Grabber X3. Nadwozie zostało poszerzone zestawem z kompozytów opracowanym w warsztacie TRD w Karolinie Północnej.
Tacoma Overlanding Concept
Razem z ekipą Cruiser Outfitters Toyota zbudowała idealny samochód do dalekich wypraw przez bezdroża. Za bazę posłużyła Tacoma w wersji SR5. Tacoma Overlanding Concept otrzymała regulowane zawieszenie Old Man Emu BP-51 z górnymi wahaczami Old Man Emu oraz resory piórowe Dakar z tyłu. Przód został zabezpieczony orurowaniem ARB Summit Combo Bar ze światłami przeciwmgielnymi, podwozie osłonami Ultra HD, a z tyłu zamontowano zderzak Expedition One. Bezpieczeństwo i komfort podczas snu zapewnia namiot dachowy Yakima.
Terenowa przyczepa TRD Sport Trailer
Coraz większa popularność overlandingu jako sposobu na pełne wrażeń wakacje, skłoniły Toyotę do zbudowania przyczepy, która poradzi sobie w każdym terenie. Za podstawę posłużyła fachowcom Toyoty skrzynia ładunkowa Tacomy. Pojazd został wyposażony we wszystkie możliwe udogodnienia, jakie na pewno przydadzą się podczas podróży z dala od hoteli. Jest tu lodówka, podgrzewacz ciepłej wody, zbiorniki na świeżą i szarą wodę, wysuwany zlew i kuchenka oraz wydajne oświetlenie kempingowe.
To jednak nie koniec. W przyczepie zainstalowano zdalnie sterowany podnośnik nożycowy, a na nim czteroosobowy namiot dachowy i markizę. Jak zauważa Marty Schwerter, manager w Toyota Racing Development, z tą przyczepą możemy biwakować w komfortowych warunkach, a jednocześnie możemy zwinąć obozowisko w 10 minut i ruszyć przed siebie.
GR Supra Sport Top
GR Supra z otwartym dachem to spełnienie marzeń niejednego wielbiciela sportowych samochodów. Toyota pokazała, jak takie auto może wyglądać, tworząc koncept GR Supra Sport Top. Spektakularna GR Supra z nadwoziem targa nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. Toyota przygotowała je na ubiegłoroczne targi SEMA, które jednak zostały przeniesione do sieci z powodu sytuacji epidemicznej. Dlatego fani modyfikowanych samochodów dopiero teraz mają okazję zobaczyć auto na żywo.
Usunięcie dachu sportowego coupe wymagało od Toyoty bardzo dużych ingerencji w strukturę GR Supry. Duże partie ramy zostały dodatkowo wzmocnione, by zachować wysoką sztywność nadwozia. Zdejmowany dach składa się z dwóch paneli z kompozytu, wydrukowanych w technologii 3D, które mieszczą się w bagażniku auta. Świetny wygląd został podkreślony nowym pakietem aerodynamicznym, zawierającym przedni spojler, tylny dyfuzor z podwójną końcówką wydechu pośrodku oraz tylny spojler nawiązujący kształtem do Supry MK4, znanej z filmu "Szybcy i wściekli".
***