Ekstremalne samochody na targach SEMA 2021
GR Supra, Tundra i Tacoma - trudno o bardziej mocarne samochody Toyoty na amerykańskim rynku. Na targach SEMA w Las Vegas japońska marka pokazała, że jej tunerzy potrafią z tych aut wycisnąć dużo więcej.
Targi SEMA, czyli Specialty Equipment Market Association Show, to ulubiona impreza producentów samochodów na amerykańskim rynku. Wystawa poświęcona modyfikowanym pojazdom i tuningowi to świetna okazja dla inżynierów na co dzień zajmujących się seryjnymi autami, by puścić wodze wyobraźni i pokazać publiczności nawet najbardziej szalone pomysły. Toyota jest obecna na każdej edycji SEMA, a w tym roku przywiozła do Las Vegas pięć prototypów, które debiutują w hali Las Vegas Convention Center. Cztery z nich to zupełnie nowe realizacje, zaś piąty został pokazany on-line w ubiegłym roku na wirtualnej wystawie 2020 SEMA360 Showcase po tym, jak targi SEMA 2020 zostały odwołane.
Tacozilla to terenowy kamper, którym Toyota oddaje hołd popularnemu terenowemu kamperowi Toyota Chinook z lat 70. i 80. Tacozilla została zbudowana na bazie Tacomy w wersji TRD Sport z mocniejszym 3,5-litrowym silnikiem V6 o mocy 282 KM i z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Toyota opracowała ten koncept we współpracy z Toyota Racing Development - sportowym ramieniem marki w Stanach Zjednoczonych. Ma wykonaną na zamówienie ramę i aluminiową obudowę o gładkich, zaokrąglonych powierzchniach oraz bezpośrednie przejście z kabiny samochodu do zabudowy kamperowej.
Wnętrze jest w pełni izolowane, a podłogę wykonano z drewna tekowego. Pomimo małej powierzchni, wśród udogodnień znalazła się w pełni wyposażona łazienka z prysznicem z ciepłą wodą, kuchnia z kuchenką, lodówką i zlewem, sypialnia oraz wydrukowany w drukarce 3D stół jadalny, który po złożeniu staje się podświetlaną ozdobą na ścianę.
Ta terenówka została opracowana jako pojazd wsparcia dla zespołów startujących w rajdach terenowych. Zespół Toyota Motorsports Garage przebudował nową Tundrę trzeciej generacji w wersji TRD Pro i wyposażył ją w zaprojektowane przez TRD zawieszenie o dużym skoku amortyzatorów, wzmocnienia podwozia oraz kute 18-calowe koła aluminiowe Method Race Wheels z 37-calowymi oponami all-terrain General Tire Grabber X3. Nadwozie zostało poszerzone zestawem z kompozytów opracowanym w warsztacie TRD w Karolinie Północnej.
Razem z ekipą Cruiser Outfitters Toyota zbudowała idealny samochód do dalekich wypraw przez bezdroża. Za bazę posłużyła Tacoma w wersji SR5. Tacoma Overlanding Concept otrzymała regulowane zawieszenie Old Man Emu BP-51 z górnymi wahaczami Old Man Emu oraz resory piórowe Dakar z tyłu. Przód został zabezpieczony orurowaniem ARB Summit Combo Bar ze światłami przeciwmgielnymi, podwozie osłonami Ultra HD, a z tyłu zamontowano zderzak Expedition One. Bezpieczeństwo i komfort podczas snu zapewnia namiot dachowy Yakima.
Coraz większa popularność overlandingu jako sposobu na pełne wrażeń wakacje, skłoniły Toyotę do zbudowania przyczepy, która poradzi sobie w każdym terenie. Za podstawę posłużyła fachowcom Toyoty skrzynia ładunkowa Tacomy. Pojazd został wyposażony we wszystkie możliwe udogodnienia, jakie na pewno przydadzą się podczas podróży z dala od hoteli. Jest tu lodówka, podgrzewacz ciepłej wody, zbiorniki na świeżą i szarą wodę, wysuwany zlew i kuchenka oraz wydajne oświetlenie kempingowe.
To jednak nie koniec. W przyczepie zainstalowano zdalnie sterowany podnośnik nożycowy, a na nim czteroosobowy namiot dachowy i markizę. Jak zauważa Marty Schwerter, manager w Toyota Racing Development, z tą przyczepą możemy biwakować w komfortowych warunkach, a jednocześnie możemy zwinąć obozowisko w 10 minut i ruszyć przed siebie.
GR Supra z otwartym dachem to spełnienie marzeń niejednego wielbiciela sportowych samochodów. Toyota pokazała, jak takie auto może wyglądać, tworząc koncept GR Supra Sport Top. Spektakularna GR Supra z nadwoziem targa nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. Toyota przygotowała je na ubiegłoroczne targi SEMA, które jednak zostały przeniesione do sieci z powodu sytuacji epidemicznej. Dlatego fani modyfikowanych samochodów dopiero teraz mają okazję zobaczyć auto na żywo.
Usunięcie dachu sportowego coupe wymagało od Toyoty bardzo dużych ingerencji w strukturę GR Supry. Duże partie ramy zostały dodatkowo wzmocnione, by zachować wysoką sztywność nadwozia. Zdejmowany dach składa się z dwóch paneli z kompozytu, wydrukowanych w technologii 3D, które mieszczą się w bagażniku auta. Świetny wygląd został podkreślony nowym pakietem aerodynamicznym, zawierającym przedni spojler, tylny dyfuzor z podwójną końcówką wydechu pośrodku oraz tylny spojler nawiązujący kształtem do Supry MK4, znanej z filmu "Szybcy i wściekli".
***