Duże samochody zagrożeniem dla ludzi. Ważny apel do Unii Europejskiej
Z najnowszego raportu Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska wynika, że coraz większe rozmiary nowych samochodów stają się poważnym problemem. Szczególne zagrożenie dla pieszych stanowi obecna moda na kanciastą stylistykę oraz rosnąca wysokość przedniej maski pojazdów. Aktywiści zaapelowali do Komisji Europejskiej o wprowadzenie ustawowych ograniczeń dotyczących wymiarów nowych aut.

W skrócie
- Nowe samochody stają się coraz większe i groźniejsze dla pieszych, szczególnie przez rosnącą wysokość i kanciasty kształt przednich masek.
- Aktywiści oraz organizacje obywatelskie apelują do Komisji Europejskiej o wprowadzenie ustawowych ograniczeń wielkości nowych aut.
- Badania wykazują, że wysokie przody pojazdów znacznie zwiększają ryzyko poważnych obrażeń lub śmierci u potrąconych pieszych.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
W ostatnim czasie w motoryzacji widoczny jest wyraźny trend zwiększania rozmiarów nowych samochodów oraz stosowania bardziej kanciastych i wyrazistych form. Głównym powodem jest rosnąca popularność dużych SUV-ów, które stopniowo wypierają z miejskich ulic mniejsze, bardziej funkcjonalne modele. Jednak większe gabaryty aut oraz wysoko osadzone maski dużych pojazdów mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców, zwłaszcza pieszych.
Rozmiar ma znaczenie. Także w kwestii bezpieczeństwa
Z najnowszego raportu Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska wynika, że pojazdy z płaskim i wysoko osadzonym przodem zwiększają ryzyko poważnych obrażeń u potrąconych pieszych. Jednocześnie średnia wysokość maski nowych samochodów w Europie rośnie o około pół centymetra rocznie - w 2024 roku wynosiła już średnio 83,8 cm, podczas gdy w 2010 roku było to 76,9 cm.
Badania wykazują, że im bardziej kanciasta jest stylistyka samochodu oraz im więcej ma przetłoczeń, tym większe jest ryzyko poważnych obrażeń u potrąconych pieszych. W wypadkach pojazdy z wysokim przodem zazwyczaj uderzają dorosłych pieszych powyżej środka ciężkości, często trafiając najpierw w kluczowe organy. Przy prędkościach do 50 km/h im wyższy jest przód auta, tym większe prawdopodobieństwo, że pieszy zostanie wyrzucony pod samochód, zamiast zostać zepchnięty na bok.

Wysoko osadzone maski samochodów dodatkowo ograniczają widoczność innych uczestników ruchu. Testy przeprowadzone na zlecenie T&E wykazały, że kierowca modelu Ram TRX, który ma najwyższy przód spośród pojazdów na drogach UE i Wielkiej Brytanii, nie jest w stanie dostrzec dzieci do dziewiątego roku życia stojących bezpośrednio przed autem. Z kolei kierowca Land Rovera Defendera nie widzi dzieci młodszych niż cztery i pół roku.
Aktywiści piszą list do władz Unii Europejskiej. Wkrótce nowe przepisy?
W odpowiedzi na te zagrożenia, ponad 30 organizacji obywatelskich zaapelowało do Unii Europejskiej o wprowadzenie ograniczenia wysokości maski samochodowej do 2035 roku - jako części pakietu reform mających na celu zahamowanie ciągłego wzrostu rozmiarów pojazdów. W opublikowanym liście aktywiści podkreślają, że brak działań ze strony legislatorów pozwoli producentom nadal zwiększać wysokość przodu i szerokość aut, co będzie miało poważne negatywne skutki dla bezpieczeństwa na drogach.
Podobne wnioski płyną z raportów amerykańskich ekspertów
Zależność między wysokością samochodu, a wpływem na bezpieczeństwo na drodze od pewnego czasu analizuje również amerykańska, niezależna organizacja Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Już w 2023 roku badacze IIHS przeprowadzili analizę 17 897 wypadków, aby sprawdzić, jak rozmiar i kształt pojazdu wpływają na ryzyko śmiertelnych zdarzeń. Wyniki badań jednoznacznie wskazały, że im większy był pojazd i im wyżej umieszczony miał przedni pas, tym wzrastało ryzyko śmiertelnego potrącenia pieszych.