Droga S3 "na bardzo zaawansowanym poziomie". A kończy się tak. Przez Czechów

Prace nad ostatnim odcinkiem drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku są na bardzo zaawansowanym poziomie. W całości droga ma być gotowa do użytku w 2024 roku. Problem w tym, że po drugiej stronie granicy polsko-czeskiej, na której ma ona łączyć się z autostradą D11 jest… puste pole. Czesi deklarują jednak datę ukończenia swojej części połączenia.

W miejscu, w którym S3 ma łączyć się z D11, jest puste pole.
W miejscu, w którym S3 ma łączyć się z D11, jest puste pole.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA

Droga S3 gotowa w 2024 roku

W piątek doszło do spotkania polskiego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z czeskim ministrem transportu Martinem Kupką. Obaj wizytowali budowę drogi S3 na Dolnym Śląsku. Głównym tematem rozmów było połączenie naszej ekspresówki i czeskiej autostrady D11.

Obecnie do ukończenia polskiej części połączenia pozostał jeden fragment. Jest to 31-kilometrowy odcinek od miejscowości Bolków do granicy polsko-czeskiej w Lubawce. Jego zrealizowanie jest planowane na 2024 rok. To jednak mało istotne, kiedy po dojechaniu do granicy kierowców powita puste pole. Przerwa w szlaku wynosi po stronie czeskiej kilkadziesiąt kilometrów.

Czeski minister Kupka zaznaczył jednak, że rząd robi wszystko, co w jego mocy, aby budowa i tym samym połączenie dróg D11 i S3 zostało zrealizowane jak najszybciej. Tłumaczył, że dotychczasowe opóźnienia są spowodowane uzyskiwaniem niezbędnych zezwoleń, jednak zapowiedział, że rozpoczęcie budowy nastąpi już w przyszłym roku. Dodał też, że ukończenie odcinka od granicy do miasta Trutnov jest przewidziane na 2026 rok. Zrealizowanie kolejnego fragmentu, który kończy się w Jaromierzu, planowane jest na 2027 rok.

Prace na S3

Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA
Prace nad ostatnim odcinkiem drogi S3 są na bardzo zaawansowanym poziomie.GDDKiA/MICHAŁ SOROKOGDDKiA

Zdaniem ministra Adamczyka prace nad ukończeniem D11 powinny nastąpić jak najszybciej, ponieważ otwarcie przygranicznych fragmentów S3 bez kontynuacji biegu trasy po stronie czeskiej będzie skutkować utrudnieniami i przekierowywaniem ruchu na drogi lokalne.

Połączenie dróg S3 D11 to ważna inwestycja

Połączenie S3-D11 ma usprawnić podróż od Pragi do wybrzeża Bałtyku. Przekłada się to nie tylko na gospodarkę, jeśli chodzi o transport towarów i surowców, ale także turystykę. Czesi chętnie korzystają z wypoczynku nad polskim morzem, a ukończenie wszystkich odcinków, zarówno po naszej, jak i czeskiej stronie, znacząco skróciłoby czas podróży.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (z lewej) i minister transportu Czech Martin Kupka podczas konferencji prasowej.PAP

Minister Adamczyk określił trasę S3-D11 mianem jednej z najważniejszych w Europie. Wskazał również, że napędza ona rozwój gospodarczy w regionach, przez które przebiega. Powołał się przy tym na starostwo kamiennogórskie, w którym od momentu rozpoczęcia budowy S3 wydaje się co roku o 50 proc. więcej pozwoleń na budowę.

Trasa S3 - prace nad ostatnim odcinkiem trwają

Prace nad brakującym odcinkiem dwujezdniowej drogi ekspresowej, która połączy się z czeską D11, są na bardzo zaawansowanym poziomie. Budowa fragmentu została podzielona na dwa zadania. Na odcinku Bolków-Kamienna Góra Północ zaawansowanie wynosi ok. 54 proc. Z kolei na fragmencie Kamienna Góra Północ-Lubawka (granica państwa) jest to już ok. 79 proc.

***

Moto flesz - odcinek 47. Volvo chce szybszego przejścia na elektrykiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas