Dramatyczny stan samochodów w Niemczech?

Co piąty samochód w Niemczech ma poważne problemy z zaliczeniem obowiązkowych badań technicznych za pierwszym podejściem. Nasi zachodni sąsiedzi jeżdżą też zauważalnie starszymi autami niż do tej pory.

Niemcy jeżdżą coraz starszymi samochodami
Niemcy jeżdżą coraz starszymi samochodamiGetty Images

Zgodnie z trwającą od 1972 roku tradycją niemiecki TUV, w ramach raportu TUV 2019, podzielił się niedawno wnioskami z przeszło 8,8 mln obowiązkowych przeglądów technicznych wykonanych przez swoje placówki w Niemczech w okresie od lipca 2017 do czerwca 2018 roku w Niemczech. Trudno uznać je za optymistyczne.

Z najnowszych danych wynika, że co piąty samochód odwiedzający stację kontroli pojazdów w Niemczech ma problem z zaliczeniem przeglądu za pierwszym podejściem. Odsetek aut z poważnymi usterkami - mogącymi skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego - wyniósł w ostatnim czasie 21,2 proc. Wynik jest gorszy od 1,3 punktu procentowego niż w zestawieniu TUV 2018.

Obecnie średni wiek samochodu w Niemczech wynosi już 9 lat i trzy miesiące. Świadczyć to może o pogarszaniu się statusu finansowego niemieckich obywateli. Dla porównania jeszcze w 2010 roku średni wiek auta u naszych zachodnich sąsiadów wynosił nieco ponad 8 lat, w roku 2000 statystyczny Niemiec pochwalić się mógł autem w wieku 7 lat.

Eksperci zwracają uwagę, że postępujący wiek pojazdów nie pozostaje bez wpływu na poziom drogowego bezpieczeństwa. Diagności szczególną uwagę przykładają więc m.in. do stanu ogumienia, sprawności oświetlenia czy wycieków eksploatacyjnych. Szczególnie wyczuleni są np. na wycieki oleju. W tym przypadku nie chodzi wyłącznie o ochronę środowiska, ale też (czy raczej przede wszystkim) bezpieczeństwo podróżnych. Wyciek oleju w znacznym stopniu zwiększa ryzyko pożaru auta w następstwie wypadku.

O wpływie wieku samochodu na poziom bezpieczeństwa najlepiej świadczy fakt, że w przypadku najmłodszych pojazdów - w grupie wiekowej do 3 lat - odsetek aut z poważnymi usterkami wyniósł zaledwie 5,9 proc. Dla aut w wieku 6 i 7 lat było to już 16,2 proc., a w najstarszej uwzględnionej w raporcie grupie - 10 i 11 lat - aż 28 proc! Mówiąc prościej - by zaliczyć obowiązkowy przegląd techniczny, co trzeci samochód wyprodukowany przed 2008 rokiem wymagał pilnej interwencji mechanika.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w 2018 roku do Polski - głównie z Niemiec - sprowadzono z zagranicy blisko milion używanych samochodów. Ich średni wiek wynosił... 12 lat i 3 miesiące.

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas