Dokładnie taka jak potrzebujesz – którą wersję Skody Scali wybrać?
Skoda Scala to kompaktowy hatchback, a więc samochód bardzo uniwersalny, który doskonale sprawdzi się zarówno podczas codziennej miejskiej jazdy, jak i podczas dalszych podróży. Łatwo też dostosować ją do własnych potrzeb, dobierając odpowiednią wersję silnikową oraz decydując się na wyposażenie z długiej listy dodatków. Sprawdźmy, do kogo skierowane są poszczególne wersji Scali, która właśnie przeszła modernizację.
Nowa Skoda Scala dostępna jest z trzema jednostkami napędowymi. Zgodnie z panującymi trendami, wszystkie to turbodoładowane silniki benzynowe. Gamę otwiera 1.0 TSI o mocy 95 KM, który doskonale radzi sobie z napędzaniem czeskiego hatchbacka. Przyspieszenie do 100 km/h w 10,8 s jest więcej niż wystarczające, a ponadto suche dane techniczne nie oddają w pełni wrażeń z jazdy tą odmianą. Ponieważ wysoki moment obrotowy (175 Nm) dostępny jest już przy 1600 obr./min, kierowca nie musi często sięgać do dźwigni zmiany biegów i redukować przełożeń, aby auto ochoczo przyspieszało. Dobra wiadomość jest też taka, że pomimo więcej niż zadowalającej dynamiki, Scala z omawianym silnikiem spala średnio jedynie 5,1 l/100 km.
Mimo licznych zalet bazowego silnika, warto rozważyć wybór jednostki 1.0 TSI wzmocnionej do 115 KM i 200 Nm. Zapewnia ona lepszą dynamikę i sprint do 100 km/h w 9,5 s, ale niemal identyczne średnie zużycie paliwa jak w przypadku słabszej odmiany (5,2 l/100 km). A to nie koniec plusów. Mocniejsza wersja łączona jest z 6-biegową skrzynią manualną, co docenią szczególnie kierowcy często wyjeżdżający poza miasto. Ale i osoby sporadycznie wybierające się w dalsze podróże, będą zadowolone z dodatkowego przełożenia, pozwalającego obniżyć obroty, a tym samym spalanie oraz poziom dźwięku silnika w kabinie.
Mocniejsza jednostka 1.0 TSI opcjonalnie występuje także z 7-stopniową przekładnią DSG. Każdy kto dużo jeździ po mieście, doceni, że nie musi co chwilę wciskać sprzęgła i sięgać do dźwigni zmiany biegów. Ponadto wiele osób, które raz spróbowały jazdy "automatem" nie chce już wracać do skrzyń manualnych, więc jest to świetna propozycja dla każdego kierowcy, bez względu na to, na jakich drogach robi większość swoich przebiegów.
Osoby szukające naprawdę dobrych osiągów, mogą z kolei zdecydować się na jednostkę 1.5 TSI, rozwijającą 150 KM oraz 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napędzana nią Scala osiąga 100 km/h w 8,2 s, więc zadowoli kierowców mających w sobie żyłkę sportowca, a łączona jest zarówno ze skrzynią manualną, jak i DSG. Wbrew jednak temu, co może się wydawać, tak dobra dynamika wcale nie jest okupiona wyraźnie większym zużyciem paliwa. Według danych producenta, średnie spalanie Scali 1.5 TSI to jedynie 5,4 l/100 km. Jak to możliwe? Jednostka ta wyposażona jest w układ odłączania cylindrów, więc kiedy delikatnie dotykamy gaz, pracują tylko dwa cylindry, a tym samym mamy wtedy silnik o dwukrotnie mniejszej pojemności. Wystarczy jednak nieco mocniej wcisnąć prawy pedał, aby do pracy dołączyły pozostałe dwa cylindry. Wszystko dzieje się błyskawicznie i w sposób niezauważalny dla kierowcy, a daje naprawdę wymierne oszczędności na paliwie.
Podstawowa wersja wyposażeniowa w Skodzie Scala nazywa się Essence i już w standardzie oferuje wszystko to, czego można oczekiwać od nowoczesnego samochodu. Bez dopłaty otrzymujemy między innymi system multimedialny z dużym ekranem o przekątnej 8,25 cala, cyfrowe wskaźniki z 8-calowym wyświetlaczem, klimatyzację, przednie reflektory oraz tylne światła w technologii LED, a także systemy wsparcia kierowcy, takie jak układ wykrywania ryzyka kolizji, potrafiący sam zatrzymać samochód, a także asystenta pasa ruchu, zapobiegający przypadkowemu zjechaniu z własnego pasa. Bez dopłaty otrzymamy także czujniki cofania oraz 16-calowe alufelgi. Wielu kierowców nie potrzebuje niczego więcej, a ceny tak wyposażonej Scali zaczynają się od 87 200 zł.
Osoby bardziej wymagające, powinny rozważyć dopłatę do wersji Selection, oferującej między innymi dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, uruchamianie silnika przyciskiem, przeciwmgielne światła LED, dodatkowe głośniki oraz łącza USB, a także wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą.
Decydując się na bogatszą odmianę, będziemy mogli wybrać także jedną z czterech opcji wykończenia wnętrza. Do wyboru są Loft, Lodge, Dynamic oraz Suite Black, różniące się zastosowanymi tapicerkami, wykończeniem boczków drzwi oraz elementami ozdobnymi. Ponadto Dynamic wyróżnia się między innymi sportowymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, zaś Suite Black ma elektrycznie sterowany fotel kierowcy. Konfigurując swoją Scalę można także wybierać między szarą a czarną podsufitką. Ceny wersji Selection zaczynają się od 94 100 zł.
Szczególne miejsce w gamie Skody Scala zajmuje bez wątpienia odmiana Monte Carlo. Jej nazwa kojarzy się automatyczne z legendarnym rajdem i jest to skojarzenie jak najbardziej słuszne. Jest to bezpośrednie nawiązanie do sukcesów Skody w rajdach samochodowych i wersja ta to ukłon w stronę kierowców, czujących w sobie sportową żyłkę. Wersja ta wyróżnia się lakierowanymi na czarno obudowami lusterek zewnętrznych, osłoną chłodnicy i listwami progowymi. Nawet oznaczenia na tylnej klapie pokryte są błyszczącą czernią. Do standardu należy także panoramiczny dach, który optycznie łączy się z tylną szybą, zachodzącą daleko na klapę bagażnika, dając wrażenie, że nadwozie jest dwukolorowe. Scala Monte Carlo porusza się na 17-calowych alufelgach (oczywiście także czarnych), a na życzenie dostępne są obręcze 18-calowe.
We wnętrzu opisywanej odmiany znajdziemy sportową, trójramienną kierownicę pokrytą perforowaną skórą, a także elementy ozdobne imitujące włókno węglowe. Największą uwagę zwracają jednak kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, zapewniającymi doskonałe podparcie boczne (również na wysokości ramion). Pokryto je grafitową tapicerką ze sportowymi pasami oraz wstawkami ze skóry o fakturze naśladującej karbon.
Scala Monte Carlo oferuje standardowo także między innymi matrycowe reflektory, przyciemniane szyby, system wyboru trybu jazdy, przednie czujniki parkowania oraz kamerę cofania. Na jej zakup trzeba przeznaczyć przynajmniej 114 450 zł.
Oferta Skody Scala jest na tyle szeroka, że właściwie każdy kierowca może dobrać napęd oraz wyposażenie, najlepiej odpowiadający jego potrzebom. Najbardziej optymalnym wyborem wydaje się odmiana 1.0 TSI 115 KM ze skrzynią DSG i wyposażeniem Selection. Łączy ona bardzo dobre osiągi z niewielkim spalaniem oraz bardzo bogatym wyposażeniem standardowym. Cena takiej Scali to 105 300 zł.
Trudno jednak nie polecić także najbardziej ekscytującej konfiguracji Scali, czyli 1.5 TSI z wyposażeniem Monte Carlo. Dobierając do niej jeden z wyrazistych kolorów lakieru (a jest ich trochę w gamie), otrzymamy samochód, który będzie mocno zwracał uwagę na drodze i z pewnością nie zginie wśród innych pojazdów nawet na największym parkingu. Da również przyjemność z jazdy samochodem naprawdę dynamicznym, ale nadal oszczędnym. Topowa Scala wyceniona jest na 128 700 zł.
W zależności od rodzaju napędu zużycie paliwa dla modelu Scala 5,1 - 5,9 l/100 km; emisja CO2 116 -133 g/km zostały określone zgodnie z procedurą WLTP.