Dobra nawigacja samochodowa - działanie, funkcje, wybór

Prowadzisz samochód jadąc po bezdrożach, szukając przygody i miejsca, które zarezerwowałeś na wypoczynek? A może stoisz w korku w centrum miasta i zastanawiasz się jaką wybrać najszybszą drogę do celu? W tych i innych sytuacjach dziś świetnie sprawdza się nawigacja samochodowa. Dziś nie wyobrażamy sobie bez niej podróży samochodem - tej dalekiej i bliskiej. Ale nie zawsze było tak różowo.

Historia nawigacji

Podwalinę pod nawigację samochodową  stworzyły atlasy drogowe, jednak ich stosowanie podczas jazdy nie było zbyt wygodne. W latach 20 XX wieku w Wielkiej Brytanii powstał Plus Fours Routefinder. Było to urządzenie podobne do zegarka, dzięki któremu można było ręcznie przesuwać mapki umieszczone na rolce. Nie zyskało ono jednak popularności. Kolejnym wynalazkiem był Iter Auto, zaprojektowany w 1930 roku. Działał podobnie do poprzednika, z tą różnicą, że przewijanie map nie odbywało się ręcznie. Wynalazek ten był bowiem połączony z układem napędowym. Prędkość samochodu wpływała na prędkość przesuwania map. Wadą było jednak to, że Iter Auto wskazywało jedynie prostą drogę, zatem każdy skręt wymagał wymiany rolki. Jak się spodziewacie, nie było to zbyt praktyczne rozwiązanie.

By powstał GPS znany nam dzisiaj musiały dokonać się odkrycia na gruncie podboju kosmosu. Konkurencja między ZSRR a Stanami Zjednoczonymi pozwoliła na opracowanie sposobu lokalizacji odbiorników naziemnych za pośrednictwami satelity. Ten proces wykorzystywał m.in. powstały w 1974 NAVSTAR. Jednak najpierw GPS wykorzystywano tylko w celach militarnych, dopiero w 1983 roku zaczęły się również opcje cywilne, początkowo w samolotach. Zanim zaczęto stosować GPS do nawigowania w 1985 roku powstał Etak Navigator. Ta nawigacja inercyjna wskazywał położenie samochodu, jednak nie była zbyt dokładna. W l1992 roku powstał Trav Tek, który wykorzystywał kompas magnetyczny i sensory na kołach, zbierając informacje wysyłane do satelity. Urządzenie miało ekran i nawigację głosową, ale również brak mu było dokładności.

W międzyczasie swoje patenty prowadziły firmy samochodowe. W 1981 roku Honda stworzyła Gyrocator, który prowadził do celu na podstawie kart z mapami, umieszczonymi na monitorze kineskopowym. Pozycję ustalało się samodzielnie, a trasę rysowało zmywalnym piórem. Na gruncie Europejskim pierwszym rozwiązaniem nawigacyjnym był Bosh Travel Pilot IDS, który w 1989 roku wykorzystał płyty CD, na których zapisano mapy. System był podobny do małego telewizorka z przyciskami i umieszczany na desce rozdzielczej. Tymczasem Mercedes w 1987 roku w swoich modelach klasy S wbudował nawigację w deskę rozdzielczą. Ekran w tych modelach wyświetlał tekst i strzałki kierunku jazdy. Podobne rozwiązanie znalazło się też w BMW w 1994 roku. Natomiast w latach 90. Japończycy zaprezentowali w modelach Nissana system Xanavi, który pokazywał widok mapy "z  lotu ptaka". Począwszy od lat 2000 wciąż rozwijano nawigację, do rozwiązań znanych dziś. Postęp zapewniło m.in. wyłączenie przez amerykanów systemu zakłócania lokalizacji.

Rodzaje nawigacji

Każda znana na dziś nawigacja samochodowa wykorzystuje GPS. Jest on oparty na systemie satelit, które podczas krążenia wokół planety, wysyłają zwrotnie sygnał radiowy na ziemię. Wbudowany w nawigację odbiornik cały czas odbiera taki sygnał, pobiera dane dotyczące lokalizacji i koryguje je, opierając się na wgranych mapach. Aby działał prawidłowo, ważne jest aby mapy były aktualizowane na bieżąco. Dokładność danych podawana jest do kilku metrów. Wyróżniamy nawigacje samochodowe, motocyklowe, piesze i rowerowe. Różnią się zastosowanymi mapami, które skupiają się na innych trasach. Dodatkowo, nawigacje rowerowe i motocyklowe odporne są na kurz i wstrząsy, piesze są zazwyczaj lżejsze i poręczniejsze, a samochodowe wyposażono w dodatkowe uchwyty.

Dobra nawigacja samochodowa opiera się na mapach. Możemy korzystać z map świata, Europy lub jedynie krajowych. Dostęp można dowolnie rozszerzać i aktualizować. Dobra mapa charakteryzuje się m.in. dokładnością, systemem omijania korków,, określa czas przejazdu, wytycza najkrótszą trasę, uwzględnia kierunkowość ulic, automatycznie wyznacza trasę gdy zjedziemy z wcześniej wytyczonej drogi. Powinna też informować nas o zagrożeniach, ostrzeżeniach, ostrych zakrętach czy ograniczeniu prędkości. Powinna też posiadać bazę stacji benzynowych, hoteli, aptek, fotoradarów czy miejsc postojowych.

Wyróżniamy kilka rodzajów map, jednak najbardziej polecane są trzy. AutoMapa zawiera np. 100 tysięcy miejscowości oraz 3 miliony adresów. Jest to mapa najbardziej popularna, bardzo dokładna i jeśli jedziemy na krótki wyjazd, możemy wykupić dostęp do dodatkowej mapy na okres np. 7 dni. Kolejną jest Tom Tom, czyli mapa do samochodu, na smartfon czy na tablet. Mapy te posiadają dożywotnią aktualizację. Na końcu warto wspomnieć o Mio Map, bazującej na mapach Polski i Europy. Aktualizacja map występuje raz w roku, za to można w niej wykupić dostęp na 3,7, 30 dni, zakupić dostęp dożywotni lub skorzystać z wypożyczenia mapy.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie

Wybierając nawigację samochodową, prócz map, należy zwrócić uwagę także na inne parametry. Wybierając ekran liczy się rozmiar. Powinien być wygodny i czytelny, najlepiej min. 5-calowy. Rozdzielczość powinna być dostosowana do rodzaju pojazdu, jakim jeździmy. Im większe auto, tym rozdzielczość powinna być większa. Wyświetlacz powinien też mieć odpowiednią jasność. Dobrze wybrać matową powłokę lub wyświetlacz z folię antyrefleksyjną. Powinniśmy też zwrócić uwagę na procesor oraz dużą pojemność, co wpłynie na płynność działania. Dobrze jest też pamiętać o wyborze dobrego systemu. Idealnego nie ma, a każde z map korzysta z własnego. Zwróćmy tez uwagę na łączność bezprzewodową i czas pracy baterii. Nikt nie chciałby, aby nawigacja wyładowała się w środku trasy.

Nawigacje samochodowe mogą też posiadać dodatkowe funkcje tj. asystent parkowania, asystent pasa ruchu, informacje o fotoradarach, bluetooth, informacje o korkach, komunikaty głosowe. Można też wybrak nawigacje z funkcją "znajdź mój samochód",  z widea skrzyżowań w 3D czy trybu ciężarowego (która pozwala ustalić trasę w oparciu o gabaryt i ciężar samochodu).

A gdy już zdecydujemy, co nam jest najbardziej potrzebne, pozostanie nam cieszyć się radością z bezproblemowej jazdy. Zwłaszcza, gdy przypomnimy sobie, że nie musimy używać prymitywnych przesuwnych rolek czy klasycznych, papierowych map.

materiały promocyjne partnera
Dowiedz się więcej na temat: Nawigacja | GPS
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy