Dacia Bigster i Duster III coraz bliżej. Szykują się dwa przeboje?
Dacia przygotowuje się mocnej ofensywy w segmencie aut kompaktowych. Pomogą jej w tym dwa nowe SUV-y - Duster trzeciej generacji oraz większy (opcjonalnie 7-osobowy) Bigster, którego koncept zadebiutował przeszło rok temu. Konkurencja ma się czego obawiać, bo zgodnie z obietnicami rumuńskiego producenta, będą to auta solidne i przystępne cenowo.
Dacia nie zwalnia tempa. Po zmianach wizerunkowych (na jej samochodach znajdziemy od niedawna nowe logo), przyszła kolej na ofensywę modelową. Rumuńska marka poinformowała, że wkrótce zaprezentuje dwie, bardzo ważne nowości: trzecią generację Dustera oraz zupełnie nowy model - większego i bardziej przestronnego Bigstera.
Ten drugi pojazd ma mierzyć ok. 4,6 m długości, co pozwoliłoby na zmieszczenie w kabinie opcjonalnego trzeciego rzędu siedzeń. Gdy dołączy on do nowego Dustera oraz już obecnego na rynku Joggera, w ofercie Dacii znajdą się trzy samochody kompaktowe.
Ofensywa w segmencie C jest związana z nową platformą CMF-B, która daje Dacii spore możliwości. Na bazie tej płyty podłogowej inżynierowie mogą projektować samochody o różnych sylwetkach i rozmiarach (od 4,1 do 4,6 metra), a także oferować je z różnymi jednostkami napędowymi - benzynowymi, z fabryczną instalacją LPG czy hybrydowymi.
Co więcej, platforma jest przystosowania do budowy aut z napędem na jedną oś lub na wszystkie koła. Jeśli dodamy jeszcze do tego dobry stosunek ceny do jakości, z którego słynie marka, mamy gotową receptę na kolejne bestsellery.
Na przykładzie koncepcyjnego Bigstera wiemy już, że w planach producenta jest korzystanie z tworzyw sztucznych pochodzących głównie z odzysku. Elementy z recyklingu, zastosowane w studyjnym modelu to m.in. panele ochronne na karoserii, osłona silnika czy niektóre części w kabinie.
Jakich widełek cenowych możemy się spodziewać? Tego jeszcze nie wiemy, jednak niektóre źródła podają, że ceny Dacii Bigster miałyby startować na francuskim rynku od ok. 22 000 euro - czyli nieco ponad 100 000 złotych.
Nowego Dustera powinniśmy zobaczyć już niebawem, bowiem zgodnie z podanymi przez producenta informacjami, najnowsze wcielenie tego popularnego SUV-a, będzie produkowane w fabryce w Mioveni (Rumunia) od 2024 roku. Rok później na tej samej linii montażowej, gdzie aktualnie powstaje Duster II generacji, a także Sandero Stepway, Logan i Jogger, będzie powstawać także większy Bigster - o ile tak właśnie będzie się nazywać większy brat Dustera.
W ramach działań mających na celu zrównoważenie planu obciążeń zakładów Dacii i wspieranie ofensywy marki w segmencie C, rumuński producent zmodernizuje zakład w Tangerze (Maroko), aby jeszcze w drugim kwartale 2024 roku przenieść tam produkcję hybrydowej Dacii Jogger. Obecnie w tym zakładzie produkowana jest głównie Dacia Sandero, najczęściej wybierany przez klienta indywidualnego samochód w Europie od 2017 roku.
***