Czy wodorowa Toyota jest bezpieczna?
Bezpieczeństwo to jeden z najistotniejszych parametrów samochodu, a zainstalowany w podwoziu auta zbiornik z wodorem może budzić u niektórych osób pewne obawy. W jaki sposób poradzili sobie z tą kwestią konstruktorzy Toyoty?
Inżynierowie na każdym etapie prac kierowali się bezwzględną zasadą "braku możliwości wycieku wodoru". Poza szczególną dbałością na etapie projektowym, opracowane zostały mechanizmy bezpieczeństwa na wypadek utraty szczelności układu w wyniku czynników zewnętrznych. Z tego względu zbiorniki wodoru otrzymały najwyższe zabezpieczenia przed przenikaniem oraz, niespotykaną w dzisiejszej motoryzacji, wytrzymałość i trwałość. Dodatkowo zainstalowano czujniki wodoru, których zadaniem jest natychmiastowe wykrywanie zagrożenia i zamknięcie głównych zaworów w zbiornikach. Co więcej, zbiorniki wodoru i pozostałe elementy układu wodorowego są umieszczone poza kabiną, przez co w razie rozszczelnienia gaz z łatwością się rozprasza.
Zastosowanie struktury nadwozia o niespotykanych możliwościach absorbowania i rozpraszania energii uderzenia pozwoliło na zabezpieczenie zarówno ogniw paliwowych, jak i zbiorników wodoru, przed konsekwencjami zderzenia czołowego, bocznego i tylnego. Dodatkowo, struktura, w której umieszczone zostały ogniwa paliwowe, została wykonana z nowoopracowanego, termoplastycznego włókna węglowego o niskiej masie i wysokiej wytrzymałości. Dzięki temu ogniwa paliwowe są w pełni zabezpieczone w sytuacji jazdy po dużych nierównościach i nawierzchniach niskiej jakości.
Gdyby jednak w wyniku bardzo groźnego wypadku miało dojść do rozszczelnienia i zapłonu zbiorników wodoru, jest bardzo mało prawdopodobne, że płomień zagrozi pasażerom lub przechodniom. Jak wykazały badania dr Michaela R. Swaina z University of Miami, pożar butli z wodorem przebiega zupełnie inaczej niż pożar zbiornika z ciężkimi węglowodorami, które mają tendencję do zbierania się pod samochodem, tworząc tak zwaną poduszkę ogniową.
W przypadku zapłonu zbiornika z wodorem nie zapali się cały samochód, lecz powstanie wąski pionowy słup ognia, który nie zagraża pasażerom. W teście wykonanym na samochodzie, w którym zbiornik wodorowy umieszczony był z tyłu, tak samo jak w Toyocie Mirai, podczas pożaru baku tylna szyba samochodu osiągnęła temperaturę 47 stopni C, zaś we wnętrzu kabiny zanotowano 19,5 stopnia C.
Toyota Mirai będzie standardowo wyposażona w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, jak chociażby system zapobiegający zderzeniom (Pre-collision System), wykorzystujący radar o falach milimetrowych, który pomaga uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki przez ostrzeżenia i automatyczne dohamowanie, jeśli pojazd zbliża się do przeszkody. W standardzie klienci otrzymają też m.in. system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, Drive-start Control uniemożliwiający niezamierzony start pojazdu bądź nagłe przyspieszenie w trakcie operowania skrzynią biegów na postoju i system wykrywania martwego pola w lusterkach.