Czy w Polsce jeździ więcej syren niż toyot yaris?!

Firmy motoryzacyjne w Polsce, mimo kryzysu, zwiększają zatrudnienie i wpłacają do budżetu coraz większe podatki - poinformował prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych (SDCM) Alfred Franke. Według SDCM branża w ub.r. przekazała budżetowi 5,3 mld zł podatku VAT.

Przemysł motoryzacyjny daje pracę wielu ludziom
Przemysł motoryzacyjny daje pracę wielu ludziomInformacja prasowa (moto)

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Franke podał, że około 900 działających w kraju firm motoryzacyjnych zapewnia ponad 270 tys. miejsc pracy. Około 83 proc. z nich stworzyło niezwiązane z międzynarodowymi koncernami mniejsze firmy motoryzacyjne.

Z przygotowanego przez SDCM raportu "Branża motoryzacyjna w Polsce 2012" wynika też, że co roku wzrastają wydatki kierowców na naprawy. W 2011 było to 31,3 mld zł - wobec 28,6 mld zł rok wcześniej i zaledwie 22,9 mld zł w 2008 r.

Według danych z najnowszego raportu SDCM, tylko suma składek wpłacanych przez branżę do ZUS zwiększyła się od 2009 do 2011 roku o 5 proc. do 4 mld zł w ub.r. W tym samym czasie płacony przez firmy motoryzacyjne podatek dochodowy wzrósł o 23 proc. i wyniósł w 2011 r. 1,6 mld zł. Suma płaconego podatku VAT wyniosła w ub. r. 5,3 mld zł. Z raportu SDCM wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 17,8 tys. warsztatów niezależnych, które tworzą około 91 tys. miejsc pracy.

Szef SDCM uważa, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne istotnie wpływają na postęp techniczny w Polsce. "Motoryzacja, rozumiana jako produkcja części do samochodów, należy do najbardziej innowacyjnych gałęzi gospodarki. Niezależni dostawcy inwestują 8 do 10 proc. swoich przychodów w prace projektowe i rozwój nowych technologii. Można szacować, że w roku 2011 inwestycje w badania i rozwój wyniosły blisko 4,5 mld zł" - ocenił Alfred Franke.

Obecny na konferencji wiceprezes największej w Polsce hurtowni części, spółki Inter Cars, Krzysztof Soszyński zwrócił uwagę, że każdego dnia 640 tys. części trafia do prawie 18 tys. warsztatów niezależnych i 5 tys. sklepów. Wartość przychodów z tego rynku sięga rocznie ok. 31,3 mld zł, z czego 15,3 mld stanowi wartość usług naprawczych. Jednocześnie według GUS, wartość produkcji sprzedanej części i akcesoriów w roku 2011 wyniosła 51,3 mld zł. Eksport części i akcesoriów w ub.r. miał wartość niemal 27 mld zł.

Przedstawiciele SDCM oświadczyli też, że ich zdaniem oficjalne statystki zarejestrowanych samochodów uwzględniają ok. 3 mln aut, które już dawno nie jeżdżą po polskich drogach i zbyt optymistycznie przedstawiają "zmotoryzowanie" Polaków. W bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) zarejestrowanych jest 183 tys. samochodów Syrena i dwa razy mniej (95 tys.) aut Toyota Yaris.

"Po stosownej korekcie mamy 439 samochodów przypadających na 1000 mieszkańców w roku 2010. Eurostat w 2009 roku ocenił, że w Niemczech jest to odpowiednio 509 samochodów, w Austrii 522, we Włoszech 606" - dodał Franke. Tuż przed wejściem Polski do UE liczbę samochodów w Polsce szacowano na 11,5 mln sztuk.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas