Czy przebieg samochodu może wpływać na cenę OC?

Cena obowiązkowego ubezpieczenia samochodu zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest liczba przejechanych kilometrów. Jak więc przebieg auta przekłada się na cenę polisy?

Choć 2018 r. był w Polsce rekordowy pod względem sprzedaży nowych pojazdów, to jednak wciąż zdecydowanie częściej kupujemy używane auta. W poprzednim roku nabyliśmy ich 2,626 mln, przy 0,532 mln pojazdów prosto z salonu.

Im większy przebieg, tym droższe OC

Jednymi z pierwszych parametrów, jakie sprawdza nabywcy używanych aut, są wiek i przebieg pojazdu, czyli czynniki, które są od siebie mocno uzależnione. Uzależniona od nich jest również cena OC, a zasada jest prosta - im większy przebieg, tym droższe ubezpieczenie.

Reklama

O ile? Różnica to na ogół kilkadziesiąt złotych. W efekcie, między pojazdami z przebiegiem do 60 tys. kilometrów a tymi z powyżej 250 tys. to już 160 zł różnicy.

Średni przebieg w okolicach 200 tys. km

W Polsce na ogół jeździmy starszymi samochodami. Według wyliczeń rankomat.pl średni przebieg auta w naszym kraju wynosi 190 929 km (dane na podstawie deklaracji użytkowników porównywarki z maja 2019 r).

Najbardziej wysłużone samochody jeżdżą po województwie warmińsko-mazurskim (średni przebieg to 210 205), a najmniej po małopolskim (179 628).

Jak bronić się przed "kręceniem" licznika

190 929 km (czyli średni przebieg) to nie jest mało, ale nie dyskwalifikuje samochodu do dalszego użytkowania. W końcu po naszych drogach jeżdżą auta, które mają nawet pół miliona i więcej przejechanych kilometrów.

Warto jednak zwrócić uwagę, że jeśli kupiliśmy pojazd używany, to przebieg wskazywany przez licznik może nie być prawdziwy. Mówiąc wprost - "kręcenie" licznika to ciągle powszechna praktyka wśród nieuczciwych sprzedających, dlatego aż 80 proc. szukających używanego pojazdu chce, by ich auto miało udokumentowany przebieg (według badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów przez Kantar TNS).

Sposobów uwiarygodnienia przebiegu jest kilka. Oto one:

- zażądać dokumentacji pojazdu (można sprawdzić wpisy w książce serwisowej lub zapytać właściciela, czy ma udokumentowane przeglądy),

- sprawdzić przebieg w ASO (wystarczy zgłosić się do dealera i ponad numer VIN pojazdu),

- zajrzeć do bezpłatnej bazy CEPiK-u (na stronie www.historiapojazdu.gov.pl należy wpisać dane pojazdu, by sprawdzić jego historię),

- spróbować odszukać informacje za pomocą innego portalu, choć skorzystanie z niego na ogół jest płatne,

- skorzystać z wiedzy specjalisty, który będzie w stanie ocenić przebieg pojazdu np. na podstawie zużycia pedałów kierowcy lub lewarka skrzyni biegów,

- sprawdzić zamontowane urządzenia elektroniczne (dotyczy głównie nowszych aut), które mogą uwiarygodnić (lub nie) przebieg pojazdu. Np. stacyjka może rejestrować, ile razy uruchamiany był silnik, a pompa hamulcowa każde hamowanie (statystycznie hamujemy dwa razy na każdy kilometr).

Wiek auta a przebieg

Niektórzy podczas poszukiwania pojazdu używają prostego przelicznika: jeden rok użytkowania samochodu to 12 tys. km. Część kierowców swoimi autami z garażu wyjeżdża jednak od święta, z kolei inni eksploatują je do granic możliwość. W tej sytuacji wiek pojazdu do średniej liczby przejechanych kilometrów prezentuje się następująco:

Powyższe wskazania należy jednak traktować jako poglądowe, a informacji o realnym przeglądzie pojazdu szukać w dokumentach, CEPIK-u lub w salonach.

Podsumowanie:

1. W poprzednim roku Polacy kupili 2,626 mln samochodów używanych i 0,532 nowych.

2. W Polsce średni przebieg pojazdu to 190 929 km.

3. Im większy przebieg samochodu, tym droższe ubezpieczenie OC. Cena zmienia się o kilkadziesiąt zł na każde 100 tys. przejechanych kilometrów.

4. W Polsce wciąż powszechną praktyką jest "kręcenie liczników". W celu uwiarygodnienia przebiegu należy sprawdzić np.: dokumentację, bazę danych dilera, historię w CEPiK-u lub poprosić o pomoc specjalistę.


Rankomat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy