Czy auto zablokuje się podczas jazdy, jeśli bateria w kluczyku będzie słaba?
Systemy bezkluczykowe jeszcze jakiś czas temu były zarezerwowane wyłącznie dla samochodów z segmentu premium. Teraz można je spotkać w popularnych miejskich modelach jako element wyposażenia standardowego. Sprawdzamy, co się stanie w przypadku awarii kluczyka lub jego braku w samochodzie.
Spis treści:
System bezkluczykowy - jak działa?
System bezkluczykowy zadebiutował pod koniec lat 90. w Mercedesie Klasy S, ale dzisiaj można go spotkać już nawet w najtańszych samochodach oferowanych na rynku. Działanie systemu opartego na kluczyku komunikującym się z samochodem drogą radiową jest bardzo proste i wygodne.
Wystarczy przyłożyć rękę do klamki lub pociągnąć za nią, a w tym samym czasie centralny zamek odblokowuje drzwi. Wystarczy że bezprzewodowy kluczyk znajdzie się blisko samochodu np. w kieszeni lub torebce kierowcy.
Zasięg urządzenia jest zwykle bardzo krótki. Wszystko po to, żeby niepowołana osoba nie mogła się dostać do samochodu, gdy posiadacz kluczyka znajduje się w jego pobliżu. Zwykle można odblokować samochód tylko tą klamką, która znajduje się najbliżej pilota.
System bezkluczykowy - uruchamianie silnika
Kiedy osoba posiadająca kluczyk znajdzie się już w samochodzie, specjalne czujniki i anteny lokalizują położenie pilota w kabinie samochodu. Zwykle nie da się uruchomić silnika, gdy kluczyk znajdzie się w bagażniku lub na tylnej kanapie. W wielu modelach kluczyk umożliwia jazdę dopiero, gdy znajdzie się na miejscu kierowcy lub w tunelu środkowym.
Po wciśnięciu przycisku "start" na kokpicie pomiędzy kluczykiem a centralką sterującą w ciągu kilkudziesięciu milisekund dochodzi do wymiany kodu autoryzującego, a po chwili uruchamia się jednostka napędowa.
Brak kluczyka w aucie - co się stanie?
Wielu kierowców zastanawia się, co się stanie w sytuacji, gdy kluczyk znajdzie się poza samochodem po uruchomieniu samochodu? Na pewno nie dojdzie do nagłego zatrzymania pracy silnika czy blokady kolumny kierowniczej. Aktualnie montowane rozwiązania nie pozwalają wyłączyć silnika w czasie jazdy, ponieważ stworzyłoby to zagrożenie na drodze.
Na desce rozdzielczej pojawi się komunikat o braku kluczyka lub problemach z jego rozpoznaniem. Silnik będzie nadal pracować aż do ręcznego wyłączenia. Dopiero wtedy ponowne uruchomienie nie będzie możliwe aż do momentu, kiedy kluczyk znów pojawi się kabinie.
Rozładowana bateria w kluczyku
Jeśli bateria w kluczyku będzie się wyczerpywać, na ekranie komputera pokładowego dużo wcześniej pojawi się stosowny komunikat. Za każdym razem po do auta wyświetli się ostrzeżenie. Nawet jeśli właściciel zignoruje informację, to i tak dostanie się do samochodu.
Producent wyposażył każdy bezprzewodowy kluczyk w standardowy, metalowy grot, który jest ukryty w obudowie. Warto jednak odpowiednio wcześniej sprawdzić w instrukcji samochodu, jak zlokalizować i otworzyć zamek w drzwiach, który najczęściej jest ukryty pod zaślepkami.
W niektórych samochodach znajdziemy nawet klasyczną stacyjkę, do której będzie można włożyć awaryjny grot. Jednak najczęściej przewidziano na desce rozdzielczej, przy kolumnie kierownicy lub w tunelu środkowym miejsce, gdzie w razie rozładowania baterii należy umieścić kluczyk. Znajduje się tam antena indukcyjna, która pozwoli pobrać kod do odblokowania immobilizera i uruchomić samochód.