Czterodniowy tydzień pracy w Rosji. Zazdrościsz?
Reperkusje związane z sankcjami gospodarczymi nałożonymi na Rosję po interwencji zbrojnej na Ukrainie wciąż dają się we znaki nabywcom.
Załamanie gospodarki odczuwają zwłaszcza dealerzy. Popyt na nowe samochody w Rosji systematycznie maleje.
Przedstawiciele AutoWAZ poinformowali właśnie, że w bieżącym roku spadek produkcji wynieść może nawet 13 proc. By uniknąć redukcji etatów, już 15 lutego w fabrykach rosyjskiego koncernu wprowadzono czterodniowy tydzień pracy.
Mimo skokowego spadku popytu (w zeszłym roku wyniósł on aż 34 proc!) dealerzy Łady liczą na wzrost zainteresowania klientów. Pomóc w tym mają modele nowej generacji - Vesta i X-Ray. Oba pojazdy powstały w oparciu o zupełnie nową platformę LADA B/C. Przy jej opracowywaniu inżynierowie AutoWAZ korzystali z pomocy działów konstrukcyjnych Renault-Nissan - koncernu będącego właścicielem rosyjskiej marki.
W najbliższym czasie Łada uruchomi produkcję nowej rodziny jednostek napędowych. Benzynowy motor o pojemności 1,8 l rozwijać ma 122 KM i - niezależnie od modelu - sprzęgany będzie z pięciostopniową, ręczną skrzynią biegów JR5 konstrukcji Renault. Jednostka trafiać ma pod maski modeli Vesta, X-Ray i Largus, czyli - sprzedawanej pod marką Łada - Dacii Logan MCV. Zdolność produkcyjna fabryki w Togliatti wynosi około 60 tys. jednostek napędowych rocznie.
W związku z niewielkim popytem z rosyjskiego rynku znika coraz więcej modeli, również tych, przeznaczonych dla zamożniejszych klientów. Przed końcem lata z lokalnych salonów wycofany zostanie m.in. Subaru BRZ. W styczniu dealerzy japońskiej marki sprzedali w całym kraju 422 egzemplarze tego modelu. Wynik jest aż o 54 proc. gorszy niż przed rokiem.
Z Rosji zniknie również Jeep Compass. W zeszłym roku - w wyniku wahań kursowych - (mocna pozycja dolara i słaby kurs rubla) cena auta wzrosła o ponad 28 proc. Nie jest więc zaskoczeniem, że w 2015 roku sprzedaż Compassa zmniejszyła się w o... 90 proc!