Co zrobić, gdy auto utknie na przejeździe kolejowym? Koniecznie stosuj te zasady

Policja poinformowała wczoraj o kolejnym śmiertelnym wypadku na przejeździe kolejowym. Niestety nadal wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo zachowywać się w takich miejscach, jak bezpiecznie pokonywać przejazdy kolejowe oraz co zrobić, kiedy z jakiegoś powodu nasz pojazd utknie na torach.

article cover
Policja

Dwie kobiety zginęły na przejeździe kolejowym

Jak przekazała mazowiecka policja, w miejscowości Wieniawa (pow. przysuski) doszło do śmiertelnego wypadku na przejeździe kolejowym. Seat Ibiza wjechał na tory i został uderzony przez pociąg osobowy relacji Radom-Drzewica. Na miejscu zginęła 25-letnia kierująca oraz 52-letnia pasażerka.

Policja nie podała szczegółów tego zdarzenia, więc nie wiemy, czy kierująca Seatem po prostu wjechała pod pociąg, czy może auto zgasło na przejeździe i kobiety nie zdążyły uciec. Sam przejazd kolejowy jest prawidłowo oznakowany, a ruchem na nim steruje sygnalizacja świetlna. Policja milczy na temat rogatek, więc domyślamy się, że nie ma ich w tym miejscu.

Jak prawidłowo przejeżdżać przez przejazd kolejowy?

Policja przypomina, że od stycznia do listopada 2022 roku, na przejazdach kolejowych w Polsce doszło do 149 wypadków i kolizji. Zginęło w nich 38 osób, a kolejnych 20 zostało ciężko rannych. Jak unikać podobnych zdarzeń? Należy przestrzegać poniższych zasad:

  • Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona, lub wciąż miga czerwone światło. Jest to surowo zakazane, ponieważ na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg.
  • Zbliżając się do przejazdu, nawet tego strzeżonego, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
  • Znak STOP oznacza bezwzględną konieczność zatrzymania pojazdu. Należy wtedy uważnie rozejrzeć się i upewnić, że z żadnej strony nie nadjeżdża pociąg i dopiero wtedy kontynuować jazdę
  • Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie "na pamięć" grozi tragedią.
  • Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo-drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
  • To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
  • Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi półrogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.

Co zrobić, kiedy samochód utknie na przejeździe kolejowym?

Do wielu niebezpiecznych zdarzeń dochodzi nie tylko dlatego, że kierowca zignorował jedną z powyższych zasad. Bywa również, że ktoś zostanie "uwięziony" przez zamknięte rogatki i czeka, aż nadjedzie pociąg. Zdarzają się też sytuacje, w których samochód zgaśnie na torach i nie udaje się go uruchomić do przyjazdu pociągu. W takich przypadkach trzeba pamiętać o poniższych zasadach:

  • Rogatki to nie solidne zapory - z łatwością można je ręcznie podnieść lub wyłamać. Jeśli widzisz zbliżający się pociąg, nie wahaj się ich staranować. Delikatne uszkodzenia auta to niewielka cena za uratowanie własnego życia.
  • Jeśli pojazd nie chce zapalić, spróbuj go zepchnąć z torów. Poproś o pomoc pasażerów lub innych kierujących.
  • Jeśli masz niewiele czasu, możesz zjechać z torów używając samego rozrusznika - wrzuć 1. bieg, puść sprzęgło, a następnie przekręć i trzymaj kluczyk. Rozrusznik bez problemu powinien przetoczyć samochód o przynajmniej kilka metrów.

W skrajnym przypadku, kiedy w żaden sposób nie możesz usunąć pojazdu z torów, postępuj zgodnie z tą instrukcją:

  • Opuść pojazd wraz ze wszystkimi pasażerami i nakaż im odejść na bezpieczną odległość.
  • Zadzwoń na numer alarmowy 112 i poinformuj o powstałej sytuacji.
  • Na napędach rogatek lub z tyłu krzyża św. Andrzeja umieszczona jest żółta naklejka PLK. Podaj operatorowi dziewięciocyfrowy kod z naklejki.
  • Oddal się na bezpieczną odległość.
Z tyłu krzyża św. Andrzeja umieszczane są naklejki PLK z indywidualnym numerem konkretnego przejazduPolicja

Bardzo istotne jest właśnie odnalezienie naklejki. Dzięki niej operator może podać dyspozytorowi ruchu na dokładnie którym przejeździe stoi twój samochód, a on ostrzeże o tym wszystkie nadjeżdżające pociągi. Pamiętaj przy tym, że najważniejsze jest bezpieczeństwo - jeśli pociąg już się zbliża, nie stój w pobliżu i nie szukaj naklejki. Nie stój też a torach i nie machaj do maszynisty - on doskonale będzie widział przeszkodę, tylko najprawdopodobniej nie zdąży zatrzymać się na czas. Jeśli jest noc, koniecznie włącz światła w pojeździe, aby maszynista mógł wcześniej go zauważyć i mieć szansę choć trochę zredukować prędkość.

 

***

Moto Flesz - odcinek 68. O Toyocie GR Corolli i Tesli SemiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas