Cała prawda o rowerzystach. Panicznie boją się ulic i nie mają ubezpieczenia
Początek wiosny oznacza, że lada dzień na ulicach i ścieżkach rowerowych będzie roić się od rowerzystów. Jakimi trasami panicznie boją się jeździć, z jakiego powodu coraz rzadziej dochodzi do wypadków z udziałem rowerów oraz dlaczego tylko część kolarzy decyduje się na zakup ubezpieczenia? Na te i inne pytania znamy już odpowiedź.
Wraz z rozpoczęciem wiosennego sezonu analitycy platformy rankomat.pl - zajmującej się porównywaniem ubezpieczeń i produktów finansowych - postanowili odpowiedzieć na kilka istotnych pytań. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 691 osób deklarujących jazdę na rowerze. W pierwszej kolejności kolarzy zapytano, w których miejscach czują się bezpiecznie, a których starają się unikać. Sprawdzono również, jaka część rowerzystów decyduje się na wykupienie polisy ubezpieczeniowej OC oraz co sprawia, że z roku na rok coraz rzadziej dochodzi do wypadków z udziałem rowerzystów.
Z badania wynika, że poziom poczucia bezpieczeństwa wśród rowerzystów w głównej mierze zależy od rodzaju drogi. Okazuje się bowiem, że prawie połowa (44 proc.) ankietowanych cyklistów, nie czuje się pewnie podczas jazdy ulicą razem z samochodami i innymi uczestnikami ruchu drogowego. Wśród najczęściej wymienianych zagrożeń znalazły się: zbyt mała odległość podczas wyprzedzania oraz nadmierna prędkość.
O wiele bezpieczniej rowerzyści czują się na ścieżkach rowerowych - tak wskazało aż 93 proc. respondentów. Badani wskazali, że poruszają się po nich bez większych obaw o swoje bezpieczeństwo. Wydzielony pas tylko dla nich pozwala lepiej skoncentrować się na jeździe, bez konieczności ciągłego stresowania się zachowaniem zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego.
Pod koniec 2023 roku rowerzyści w Polsce mieli do dyspozycji ponad 19,7 tys. kilometrów tras. Najlepsze warunki do jazdy rowerem oferuje Mazowsze, w którym cykliści mogą korzystać już z ponad 2,8 tys. dróg rowerowych. Drugie miejsce zajmuje Wielkopolska (2,5 tys. km), a trzecie Pomorze (1,6 tys. km). Dynamiczny rozwój ścieżek rowerowych w dużym stopniu dotyczy aglomeracji miejskich, jednak jak się okazuje, w części miast wojewódzkich, długość dróg dla rowerów w ciągu dekady się potroiła.
Rozwój infrastruktury rowerowej przekłada się także pozytywnie na statystyki wypadków drogowych. Jak wskazuje Rankomat, na przestrzeni ostatnich 5 lat liczba zdarzeń na drogach z udziałem rowerzystów zauważalnie się zmniejszyła. Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, w 2023 roku doszło do 3596 wypadków z udziałem cyklistów, w których zginęły 154 osoby, a 3264 zostało rannych. W 2019 takich takich zdarzeń było 4426 - wówczas zginęło w nich 258 rowerzystów, a 3999 zostało rannych.
Choć każdego roku wciąż dochodzi do sporej liczby zdarzeń, tylko co piąty rowerzysta posiada ubezpieczenie OC, które chroni go na drodze. Z polisy OC rezygnuje równo 75 proc. kolarzy, a 4 proc. ankietowanych nie ma pewności czy ich polisa ochroni ich w określonym przypadku.