Budowa drogi S19. Drogowcy wbili łopaty w groby, których miało tam nie być

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Budowa trasy Via Carpatia to wyzwanie nie tylko dla drogowców, ale i archeologów. W czasie prac na odcinku - wchodzącej w skład Via Carpatia - drogi ekspresowej S19 między, węzłami Rzeszów Południe i Babica, odkryto m.in. 11 pochówków datowanych na 2300-2600 lat przed Chrystusem. Archeolodzy zabezpieczyli też liczne ślady osad z okresu neolitu i brązu.

Grób odkryty w czasie prac na S19 w ciągu trasy Via Carpatia
Grób odkryty w czasie prac na S19 w ciągu trasy Via CarpatiaGDDKiA/Interia.pl

Pierwotny obszar badań archeologicznych obejmował 261,5 ara na czterech stanowiskach zlokalizowanych w Niechobrzu (jedno stanowisko), Lutoryżu (dwa stanowiska),  Babicy (jedno stanowisko). Następnie poszerzono go o kolejnych 143,25 ara, gdy odkryte zostało nowe stanowisko w miejscowości Mogielnica.

Drogowcy znaleźli 11 grobów. W środku szkielety, topory, groty i siekiery

Grób odkryty w czasie badań archeologicznych na S19 w ciągu trasy Via CarpatiaGDDKiA/Interia.pl

W czasie prac archeologicznych prowadzonych na wspomnianych stanowiskach odkryto obiekty pradziejowe związane z osadami (jamy osadowe, paleniska, dołki posłupowe) datowane na:

  • epokę neolitu,
  • epokę brązu,
  • epokę wpływów rzymskich,
  • epokę okresu lateńskiego,
  • kulturę łużycką,
  • kulturę przeworską,
  • wczesne średniowiecze,
  • okres nowożytni.

Dodatkowo, na obszarze stanowisk w miejscowości Mogielnica, odkryto 11 grobów kultury ceramiki sznurowej (okres neolitu). Każdy składał się z szybu wejściowego, jamy grobowej (niszy) i łączącego je korytarzyka. Pierwotnie groby przykryte były nasypem kurhanowym, który nie zachował się do naszych czasów. W ich wnętrzu znaleziono narzędzia krzemienne, grociki krzemienne do strzał, topory i siekiery kamienne.

Ponadto archeolodzy zabezpieczyli liczny materiał ceramiczny zdobiony odciskami sznura. Stanowisko w Mogielnicy datowane jest na przełom neolitu i epoki brązu, czyli 2600-2300 lat przed Chrystusem.

S19. Odkrycia drogowców do zobaczenia w Rzeszowie

Kamienny toporek znaleziony w jednym z grobów na budowie S19GDDKiA/Interia.pl

Groby bez wątpienia tworzyły cmentarzysko kurhanowe zlokalizowane na kilku sąsiadujących ze sobą wzniesieniach. Pochówki najczęściej były pojedyncze lub podwójne. W jednym przypadku udokumentowano szczątki trzech osób, jednak z bardzo słabo zachowanymi kośćmi.

Badania archeologiczne trwają od 10 marca bieżącego roku. Do tej pory zakończyły się tylko na jednym stanowisku w m. Niechobrz. Na pozostałych stanowiskach badania nadal trwają z uwagi na ich rozszerzenia, a także na problemy z dostępnością do terenu badań z powodu przebiegu przez teren stanowisk czynnej sieci gazowej wysokiego ciśnienia, co uniemożliwia prowadzenia badań do czasu jej wyłączenia - informuje GDDKiA

Wszystkie znaleziska zostaną teraz poddane wnikliwej analizie i szczegółowo opracowane przez specjalistów zajmujących się tym etapem pradziejów. Materiały z badań zostaną przekazane do Muzeum Okręgowego w Rzeszowie.

***

Moto flesz - odcinek 48. Koniec Opla Insignia, co nowego ws. Izery?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas