BMW M3 i M4 - kolejne szczegóły
W przyszłym roku zadebiutuje kolejna generacja BMW M3, w wersji coupe i kabriolet zwana teraz M4. Niemcy ujawnili właśnie liczne szczegóły techniczne modelu.
Najważniejsze z nich dotyczą jednostki napędowej. Pod maską nowej "emki" zagości 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana R-szóstka o mocy 430 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
To najmniejszy silnik od czasów pierwszej generacji M3 (E30), napędzanej rzędową "czwórką" o pojemności 2,3 lub 2,5 litra, i pierwszy w historii modelu z turbodoładowaniem.
BMW deklaruje, że nowe serce będzie rozkręcać się do 7500 obr./min, a przy tym zużywjąc o ponad 25 proc. mniej paliwa od stosowanego w poprzednim M3 agregatu 4.0 V8 o mocy 420 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Za transfer siły napędowej standardowo ma odpowiadać 6-biegowa skrzynia manualna; 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana M DCT będzie oferowana w opcji.
Nowe M4 ma ważyć poniżej 1500 kg, czyli o około 80 kg mniej od porównywalnie wyposażonego poprzednika (M3 Coupe, typoszereg E92). To zasługa zastosowania lżejszych części w konstrukcji licznych podzespołów. Dla przykładu, w przypadku skrzyni biegów udało się zaoszczędzić 12 kg, a w przypadku zwrotnic i ram pomocniczych - kolejne 5. Dodatkowo, zabiegi te pozwoliły uzyskać optymalny rozkład mas między osiami.
Po raz pierwszy wersja sedan będzie oferowana z kompozytowym dachem (CFRP - żywica epoksydowa zbrojona włóknem węglowym), dotychczas zarezerwowanym wyłącznie dla odmiany coupe. Zależnie od typu nadwozia, będzie on o 5 lub 6 kg lżejszy od blaszanego i przyczyni się do obniżenia środka ciężkości samochodu.
Z kompozytów wykonany zostanie również wał napędowy, o 40 proc. lżejszy niż w poprzedniku, oraz rozpórka przednich kielichów.
W M4 Coupe zastosowanie znajdzie także lekka tylna klapa z termoutwardzalnych kompozytów (technologia SMC - formowanie warstwowe w prasach hydraulicznych).
Niemieccy inżynierowie ujawnili również informacje o specjalnych skrzelach i odpowietrznikach, które mają minimalizować zawirowania powietrza w okolicach przednich nadkoli. Nowa "emka" otrzyma elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z trzema trybami pracy (Comfort, Sport i Sport+), aktywną blokadę tylnego dyferencjału z elektrycznym sterowaniem, aluminiowe zawieszenie oraz hamulce z elementami z kompozytów, a w opcji - aktywne amortyzatory.
Nowe BMW M3 i M4 Coupe trafią do sprzedaży w przyszłym roku.
msob