BMW M3 i M4 - kolejne szczegóły

W przyszłym roku zadebiutuje kolejna generacja BMW M3, w wersji coupe i kabriolet zwana teraz M4. Niemcy ujawnili właśnie liczne szczegóły techniczne modelu.

Zamaskowane egzemplarze BMW M3 i M4 Coupe podczas testów przedprodukcyjnych.
Zamaskowane egzemplarze BMW M3 i M4 Coupe podczas testów przedprodukcyjnych.BMW

Najważniejsze z nich dotyczą jednostki napędowej. Pod maską nowej "emki" zagości 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana R-szóstka o mocy 430 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

To najmniejszy silnik od czasów pierwszej generacji M3 (E30), napędzanej rzędową "czwórką" o pojemności 2,3 lub 2,5 litra, i pierwszy w historii modelu z turbodoładowaniem.

BMW deklaruje, że nowe serce będzie rozkręcać się do 7500 obr./min, a przy tym zużywjąc o ponad 25 proc. mniej paliwa od stosowanego w poprzednim M3 agregatu 4.0 V8 o mocy 420 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Za transfer siły napędowej standardowo ma odpowiadać 6-biegowa skrzynia manualna; 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana M DCT będzie oferowana w opcji.

Nowe M4 ma ważyć poniżej 1500 kg, czyli o około 80 kg mniej od porównywalnie wyposażonego poprzednika (M3 Coupe, typoszereg E92). To zasługa zastosowania lżejszych części w konstrukcji licznych podzespołów. Dla przykładu, w przypadku skrzyni biegów udało się zaoszczędzić 12 kg, a w przypadku zwrotnic i ram pomocniczych - kolejne 5. Dodatkowo, zabiegi te pozwoliły uzyskać optymalny rozkład mas między osiami.

Po raz pierwszy wersja sedan będzie oferowana z kompozytowym dachem (CFRP - żywica epoksydowa zbrojona włóknem węglowym), dotychczas zarezerwowanym wyłącznie dla odmiany coupe. Zależnie od typu nadwozia, będzie on o 5 lub 6 kg lżejszy od blaszanego i przyczyni się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Z kompozytów wykonany zostanie również wał napędowy, o 40 proc. lżejszy niż w poprzedniku, oraz rozpórka przednich kielichów.

W M4 Coupe zastosowanie znajdzie także lekka tylna klapa z termoutwardzalnych kompozytów (technologia SMC - formowanie warstwowe w prasach hydraulicznych).

Niemieccy inżynierowie ujawnili również informacje o specjalnych skrzelach i odpowietrznikach, które mają minimalizować zawirowania powietrza w okolicach przednich nadkoli. Nowa "emka" otrzyma elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z trzema trybami pracy (Comfort, Sport i Sport+), aktywną blokadę tylnego dyferencjału z elektrycznym sterowaniem, aluminiowe zawieszenie oraz hamulce z elementami z kompozytów, a w opcji - aktywne amortyzatory.

Nowe BMW M3 i M4 Coupe trafią do sprzedaży w przyszłym roku.

BMW M4 Coupe (2014)

BMW M4 Coupe (czytaj artykuł)

BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW
BMW M4 Coupe (2014)BMW

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas