Biopaliwa: skuteczny lobbing czy niewiedza?
Sejm przeforsował 3 dni temu, wbrew senackim propozycjom, że od 1 lipca przyszłego roku w paliwach sprzedawanych w Polsce ma być nie mniej niż 4,5 proc. bioetanolu. Prezydent Kwaśniewski zapowiedział, że zanim zdecyduje co zrobić z ustawą o biopaliwach, poprosi niezależne ośrodki, nie związane z dużymi firmami samochodowymi i rolniczymi, o ekspertyzy.
Aleksander Kwaśniewski podkreśla, że opinie ekspertów są niezbędne, bo wszystko, co na temat biopaliw mówią parlamentarzyści czy politycy ma ograniczoną wiarygodność, wynikającą z niepełnej wiedzy technicznej.
Zdaniem Tomasza Mirowskiego z Katedry Wykorzystania Paliw krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, taka zawartość bioetanolu w paliwie (nie mniej niż 4,5 proc.) może zaszkodzić silnikom. Nie na cały silnik, ale na konkretne elementy: aparaty wtryskowe czy uszczelki. One znacznie szybciej się niszczą. -
Paliwo z tak dużym dodatkiem bioetanolu ma większe możliwości korodujące
- tłumaczy Tomasz Mirowski.
Przedstawiciel jednego z koncernów motoryzacyjnych także ostrzega: -
Następuje klejenie i zatykanie się elementów układy paliwowego, pomp paliwa, pomp wtryskowych, wtryskiwaczy. Wzrasta zużycie paliwa nawet do 10 proc. Obniża się osiągi silnika na skutek niskiej temperatury spalania
.
Dla przykładu, benzyny sprzedane w Stanach Zjednoczonych zawierają 1,3 proc. etanolu. We włoskiej benzynie jest ich 0,89, w szwedzkiej: 0,07 procent. We Francji i Hiszpanii - krajach dbających o interesy rolników - odpowiednio 0,5 i 0,25 proc.