Benzyna, diesel, gaz – co tankujemy najczęściej i czy to się opłaca?
Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że na cenę OC wpływają nie tylko dane użytkownika, ale również niektóre parametry pojazdu, w tym rodzaj tankowanego paliwa. W I półroczu 2019 roku obowiązkowe ubezpieczenie samochodu wyposażonego w instalację gazową kosztowało 10% więcej niż OC auta zasilanego benzyną.
Jednym ze stałych kosztów eksploatacyjnych ponoszonych przez właścicieli samochodów jest zakup paliwa. Często o wyborze danego modelu samochodu decydują nie preferencje kierowcy, ale rachunek ekonomiczny. Sprawdziliśmy, jakie samochody najczęściej ubezpieczają kierowcy z Polski oraz jak rodzaj paliwa wpływa na koszty związane z utrzymaniem pojazdu.
Średnie ceny paliw w Polsce i na świecie
Mimo że na koniec I półrocza 2019 r. odnotowano pierwsze spadki cen o ok. 3-4 grosze, to wciąż zatankowanie baku do pełna wiąże się ze sporymi kosztami - za litr zarówno benzyny, jak i oleju napędowego trzeba zapłacić ponad 5 zł.
W połowie lipca 2019 r. za litr benzyny Pb95 kierowcy płacili średnio 5,14 zł, a za litr Pb98 5,48 zł. Niższy rachunek przy kasie otrzymywali właściciele samochodów z silnikiem diesla - litr ON kosztował średnio 5,08 zł. Najtańszym paliwem wciąż jest LPG, za litr trzeba było zapłacić zaledwie 2,09 zł*.
Ceny detaliczne paliw w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Inną perspektywę zyskuje się jednak, zestawiając liczbę litrów poszczególnych paliw, jaką można kupić za średnie wynagrodzenie w Polsce i pozostałych europejskich krajach. Różnica jest znaczna - mieszkańcy Europy zachodniej za średnie wynagrodzenie mogą zakupić ok. 4 razy więcej paliwa niż Polacy.
Koszty paliwa kontra koszty serwisu
Wybierając rodzaj silnika, nie należy kierować się wyłącznie aktualnymi cenami paliw - równie istotne są koszty serwisu. Kierowcy, którzy wybiorą samochód z silnikiem diesla, muszą liczyć się z tym, że ewentualne naprawy będą ich sporo kosztować. Szczególnie dotyczy to filtrów cząstek stałych (DPF). Od ich jakości zależy, czy będą skutecznie blokować zanieczyszczenia. W przypadku starszego samochodu z silnikiem wysokoprężnym może się nawet okazać, że koszt wymiany filtra przewyższy wartość auta.
Alternatywą dla diesla jest silnik benzynowy. Na wyborze tej opcji zyskują przede wszystkim kierowcy poruszający się na co dzień po mieście i ci, którzy zdecydują się na starszą wersję pojazdu. Dlaczego? Silniki benzynowe montowane w nowych samochodach są często równie skomplikowane jak diesel, a to z kolei przekłada się na koszt ich naprawy. Na dłuższych trasach popularne "benzyniaki" ekonomicznie wypadają gorzej - spalają ok. 8-9 litrów na 100 km, podczas gdy samochody z silnikiem diesla ok. 6-7 litrów na 100 km. Jak łatwo policzyć, już na trasie 10 000 km oszczędności to pokaźna kwota.
Jak na powyższym tle wyglądają koszty eksploatacji samochodów z instalacją LPG? Kusząca cena za litr LPG powoduje, że wielu kierowców rozważa taką opcję. Kłopot jednak w tym, że oszczędności są poprzedzone inwestycją. W pierwszej kolejności należy zamontować instalację LPG. Dodatkowym kosztem są droższe przeglądy samochodu z instalacją gazową - właściciele takich pojazdów muszą dopłacić 63 zł właśnie za badanie specjalistyczne instalacji gazowej (łącznie 162 zł).
"Benzyniaki" wciąż najpopularniejsze
Preferencje kierowców w zakresie rodzaju napędu widać choćby na podstawie informacji zgromadzonych przez porównywarkę OC Najtaniej u Agenta. W I półroczu 2019 r. użytkownicy tego portalu szukali najtańszego OC dla samochodów zasilanych:
- benzyną - 43 proc. użytkowników,
- dieslem - 38,3 proc. użytkowników,
- benzyną/gazem - 16,9 proc. użytkowników.
Pomimo tego, że to właśnie LPG jest najtańszym paliwem, stosunkowo niewielu właścicieli pojazdów decyduje się na montaż instalacji LPG. Powodem są koszty samej instalacji, które zwracają się dopiero po kilkunastu miesiącach użytkowania samochodu. Wielu kierowców przed takim krokiem powstrzymują również wyższe koszty eksploatacji - montaż instalacji LPG wiąże się z koniecznością częstszej wymiany świec czy filtrów.
Rodzaj paliwa a cena ubezpieczenia
Podczas zakupu pojazdu, nie każdy kierowca ma świadomość tego, że rodzaj napędu przekłada się również na wysokość składki obowiązkowego ubezpieczenia OC. Użytkownicy korzystający z porównywarki ubezpieczeń OC na stronie najtaniejuagenta.pl w I półroczu 2019 r. otrzymali następujące propozycje:
- samochody na benzynę - średnio za OC 668 zł,
- samochody z dieslem - 689 zł,
- samochody z instalacją LPG - 735 zł.
Z powyższego zestawienia wynika, że najdroższa składka ubezpieczenia OC czeka na kierowców z instalacją LPG. Dlaczego?
Montaż instalacji LPG w pojeździe opłaca się przede wszystkim właścicielom samochodów, które w ciągu roku pokonują bardzo duże odległości. Z kolei im więcej kilometrów pokonuje kierowca, tym większe ryzyko uczestnictwa w kolizji lub wypadku. Zwiększona szkodowość przekłada się natomiast na wyższą składkę OC.
Uśredniając, składka OC z instalacją gazową jest o ok. 65 zł wyższa niż składka oferowana właścicielom pojazdów z silnikiem wysokoprężnym czy benzynowym. To niewiele, jeżeli wziąć pod uwagę możliwe oszczędności. Aby jednak sprawdzić opłacalność montażu instalacji LPG w pojeździe, nie obejdzie się bez dokładnej kalkulacji wszystkich kosztów eksploatacji.
*Średnie ceny paliwa aktualne na dzień 17.07.2019 r. - źródło: E-petrol.pl.