Benzyna będzie gorsza jakościowo, a do tego droższa

Sejmowa komisja gospodarki pozytywnie zarekomendowała we wtorek 14 poprawek Senatu do noweli ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw oraz o biokomponentach i biopaliwach. Ustawa zwiększa dodatek biokomponentów do paliw.

Nowelizacja zakłada podniesienie z 5 do 10 proc. limitu dodatku biokomponentów do benzyny i - według szacunków ministerstwa gospodarki - zmiany te mogą doprowadzić do podwyżki ceny litra benzyny o 5 groszy.

Wśród poprawek zgłoszonych przez Senat dwie zmierzają do ograniczenia zakresu informacji, które mają zawierać w swoich sprawozdaniach producenci paliw i biopaliw. Chodzi o wyeliminowanie obowiązku przedstawiania w tych sprawozdaniach informacji nt. emisyjności biokomponentów spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju oraz informacji o wykorzystywanych systemach certyfikacji. Według Senatu informacje te powinny składać jedynie podmioty realizujące tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy.

Kolejna grupa zmian proponowanych przez Senat wprowadza przepis przejściowy, zgodnie z którym certyfikaty wydane przed 1 października 2014 r. zachowają ważność do upływu terminu, do jakiego zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 30 września 2015 roku.

Nowela wprowadza okres przejściowy. Do końca 2020 r. sprzedawcy będą musieli oferować również benzynę z 5-proc. dodatkiem bioetanolu. Ustawa wprowadza też korzystniejsze sposoby wyliczenia wielkości ograniczenia emisji dzięki m.in. użyciu surowców z UE, odpadków nieżywnościowych, zrębków drzewa itp.

Nowe prawo wprowadzać będzie również obowiązek informowania klientów o tym, że paliwo zawiera dodatki metaliczne, które mogą powodować potencjalne zagrożenie dla zdrowia. Chodzi o związki poprawiające działanie silnika. Kiedyś były to organiczne związki ołowiu, dziś stosuje się organiczne związki manganu. Projekt wprowadza więc odpowiednie zmiany do systemu monitorowania i kontroli jakości paliw.

Nowela wdrażać będzie też szereg przepisów dyrektywy 2009/30/WE ws. monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie, m.in. ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny i wyznacza go dla 2020 r. na poziomie 6 proc. redukcji emisji CO2 z transportu, w stosunku do poziomu z roku 2010.

Komisja pozytywnie zarekomendowała poprawki Senatu, mimo że większość z nich wykracza poza materię ustawową. Informował o tym marszałek Senatu podczas głosowań, a we wtorek zwrócił na to uwagę przedstawiciel Biura Legislacyjnego Sejmu. Przypomniał orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, który wielokrotnie stwierdził, iż poprawki Senatu muszą się mieścić w materii zawartej w proponowanej ustawie. Posłowie z komisji zdecydowali się jednak poprawki poprzeć. Teraz zajmie się nimi cały Sejm.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas