Autostradą o połowę taniej!

Szykują się zmiany w systemie poboru opłat za autostrady. Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek poinformował bowiem, że nowe płatne odcinki nie będą zarządzane przez prywatne firmy, ale GDDKiA. A to oznacza, że przejazd będzie tańszy!

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

- Wyraziłem zgodę na przerwanie procedury wyłonienia operatorów na autostradach A2 i A4 i podjąłem decyzję o wdrożeniu systemu poboru opłat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - poinformował minister. Dotyczy to odcinka autostrady A2: Konin - Stryków, o długości 103 km oraz odcinka autostrady A4: Wrocław - Katowice, o długości 187 km.

Obecny poziom opłat na Autostradzie Wielkopolskiej S.A. dla samochodów osobowych wynosi 11 zł za odcinek, co stanowi 33 zł za przejazd na trasie Nowy Tomyśl - Konin (ok. 150 km). Dla samochodów ciężarowych opłata na ww. odcinku wynosi 330 zł. Z kolei za przejazd 61-kilometrowym odcinkiem autostrady Kraków - Katowice kierowcy samochodów osobowych płacą 13 zł. W nowym systemie opłaty będą niższe - dla użytkownika samochodu osobowego będzie to ok. 10 zł za 100 km, a samochodu ciężarowego 25-30 zł za 100 km. - Zapowiadaliśmy politykę niskiego myta i to realizujemy w praktyce - powiedział minister Jerzy Polaczek.

Niestety, niższe ceny będą obowiązywały tylko w odniesieniu do nowo wybudowanych odcinków. Może wieć dojść do takiego paradoksu, że za 61-km odcinek z Krakowa do Katowic zapłacimy niewiele mniej niż za niemal 190-kilometrowy odcinek z Katowic do Wrocławia.

Dla budżetu państwa jedną z zasadniczych zalet wprowadzenia poboru opłat na autostradach przez GDDKiA jest wyeliminowanie obowiązku wypłaty dla koncesjonariuszy rekompensat za przejazd pojazdów ciężarowych, co mogłoby doprowadzić do utraty płynności Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie niemal całe wpływy z winiet są przeznaczone na dopłaty dla koncesjonariuszy (autostrada A2 Nowy Tomyśl - Konin, autostrada A4 Katowice - Kraków). Szacowana rekompensata za bezpłatny przejazd ciężarówek po nowych odcinkach autostrady A2 (Konin - Stryków) i autostrady A4 (Wrocław - Katowice) wyniosłaby ok. 200 mln zł rocznie.

Wprowadzenie nowego systemu opłat pozwoli na zasilenie Krajowego Funduszu Drogowego wpływami z opłat za przejazd autostradami. Środki zgromadzone w ten sposób na KFD będą mogły być przeznaczone na nowe inwestycje drogowe.

Dostosowanie autostrad do standardów autostrady płatnej zostanie sfinansowane z oszczędności powstałych z pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę autostrad A2 i A4.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o zgodę na zastosowanie przez GDDKiA uproszczonej procedury przetargowej prowadzącej do wyłonienia wykonawcy prac dostosowawczych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas