Audi TT Ultra Quattro concept
Doroczny festiwal nad jeziorem Worthersee (w tym roku rozpocznie się 8 maja) jest dla firm należących do grupy Volkswagena okazją do zaprezentowania ciekawych prototypów, które mają raczej niewielkie szanse na wdrożenie do produkcji.
Jednym z nich jest Audi TT Ultra Quattro concept. Samochód napędzany jest silnikiem 2.0 TFSI o mocy 310 KM i maksymalnym momencie 400 Nm oraz waży zaledwie 1111 kg. Dzięki dużej mocy i stosunkowo niskiej masie samochód przyspiesza do 100 km/h w 4,2 s, czyli o 1,3 s szybciej niż seryjne TT o porównywalnej mocy. Prędkość maksymalna wynosi 280 km/h.
Audi podkreśla, że stosunek masy do mocy wynosi 3,6 kg/1 KM, co jest wartością typową dla samochodów sportowych.
1111 kg wagi auta to o około 300 kg mniej niż w przypadku seryjnego samochodu o podobnej mocy. Skąd taki duży spadek masy? Konstruktorzy zdecydowali się na pozostawienie klimatyzacji czy elektrycznie sterowanych szyb, a oszczędności poszukali gdzie indziej. Np. zapożyczone z Audi R8 GT fotele ważą aż o 22 kg mniej niż dotychczas, ozdobne elementy maski, dachu, pokrywy bagażnika wykonano z tworzywa. Kolejne 20 kg udało się oszczędzić na felgach, tarcze hamulcowe są ceramiczne, a zaciski - aluminiowe. Nawet sprężyny zawieszenie nie są wykonane ze stali ale tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym, co dało kolejne 6 kg zysku.
Poza TT Ultra Quattro concept Audi pokaże nad Worthersee m.in. cztery samochodowy wyścigowe i rajdowe (m.in. Audi R18 e-tron quattro) oraz osiem modeli seryjnych z serii S.