Audi SQ5 3.0 TFSI - wreszcie z "benzyniakiem"

Na trwającym właśnie salonie samochodowym w Detroit zaprezentowano usportowioną wersję nowego Q5, napędzaną silnikiem benzynowym.

Audi SQ5 3.0 TFSI
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi

Audi SQ5 pierwszej generacji dostępne było z dwoma jednostkami - 3.0 TDI w Europie oraz 3.0 TFSI w USA. Wszystko wskazuje jednak na to, że nowy model dostępny będzie tylko z silnikiem benzynowym.

Audi SQ5 3.0 TFSI

Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi
Audi SQ5 3.0 TFSIAudi

Pod maskę nowego SQ5 trafił ten sam "benzyniak" co w poprzedniku, ale po sporych zmianach. Największą z nich jest zastąpienie kompresora turbosprężarką. Pozostałe modyfikacje miały przede wszystkim zwiększyć wydajność silnika i obniżyć spalanie.Bez zmian pozostała moc - 354 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 500 Nm (+ 30 Nm), a dostępny jest w przedziale 1370-4500 obr./min. Co ciekawe jednak, nowe SQ5 oferuje gorsze osiągi od poprzednika. Sprint do 100 km/h trwa 5,4 s, podczas gdy starszemu modelowi wystarczało na to o 0,1 s mniej. Co więcej, europejska, wysokoprężna odmiana z 340-konnym TDI rozpędzała się do 100 km/h w 5,1 s (generując przy tym dźwięk niczym wolnossące V8).

Audi SQ5 3.0 TFSIAudi

Tak jak poprzednio, moc trafia na wszystkie koła (w proporcji 40:60) za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni automatycznej. Opcjonalnie dostępny jest sportowy mechanizm różnicowy, który może płynnie rozdzielać moc pomiędzy tylne koła. Zupełną nowością jest natomiast zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu i twardości - w poprzedniku nie mogliśmy dokupić nawet adaptacyjnych amortyzatorów, chociaż dostępne były w "cywilnych" Q5.

Audi SQ5 3.0 TFSIAudi

Audi SQ5 3.0 TFSI zdecydowanie nie jest samochodem, który będzie wyróżniał się na ulicy. Nakładki na progi oraz zderzaki, lakierowany dyfuzor, matowy grill oraz aluminiowe obudowy lusterek - oto wyróżniki sportowej wersji. Dodatkowo możemy liczyć na 20-calowe alufelgi (opcjonalnie 21-calowe) oraz poczwórny wydech. We wnętrzu natomiast pojawiły się nowe elementy ozdobne i czerwone przeszycia tapicerki.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas