Audi RS Q8 wreszcie zadebiutowało

O tym, że Lamborghini Urus będzie mieć groźnego konkurenta, i to w ramach tego samego koncernu, wiemy już od pewnego czasu. Dopiero teraz jednak Audi zdecydowało się pokazać swojego niesamowicie szybkiego SUVa.

Audi RS Q8
Audi RS Q8Audi

Dwa tygodnie temu pojawiła się zastanawiająca informacja - Audi RS Q8 jest najszybszym SUVem, jaki przejechał Nurburgring. Szybszym nawet od Lamborghini Urusa, który dużęj mierze jest bliźniaczą (choć mocniejszą) konstrukcją. Problem w tym, że ten model nie miał wtedy jeszcze swojej oficjalnej premiery! Ta odbyła się dopiero dzisiaj, na salonie samochodowym w Los Angeles.

Audi RS Q8

Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi
Audi RS Q8Audi

Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, do napędu RS Q8 posłużył silnik zastosowany już w nowym RS6 oraz RS7 - 4-litrowe, podwójnie doładowane V8. Jednostka generuje 600 KM oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to rozpędzić tego wielkiego SUVa do 100 km/h w zaledwie 3,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 305 km/h (po przesunięciu ogranicznika ze standardowych 250 km/h). Moc trafia oczywiście na wszystkie koła (do 85 proc. na tylną oś i do 70 proc. na przednią), a pośredniczy w tym 8-biegowa, automatyczna skrzynia biegów.

Znakiem dzisiejszych czasów jest to, że nawet w przypadku tak ekstremalnego pojazdu, Audi musiało pomyśleć o ekologii. Dlatego też RS Q8 jest mikrohybrydą. Dzięki niewielkiej baterii, 48-voltowej instalacji elektrycznej oraz rozrusznikowi zintegrowanemu z alternatorem, auto potrafi na przykład żeglować z wyłączonym silnikiem w zakresie prędkości 55-160 km/h. Silnik wyposażono również w układ odłączania czterech cylindrów przy niewielkim obciążeniu.

Audi RS Q8Audi

O wiele istotniejsze z punktu widzenia potencjalnego kupującego, a także każdego fana motoryzacji, są jednak elementy, dzięki którym RS Q8 zatriumfowało w Zielonym Piekle. Auto otrzymało sportowe, pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu i twardości, skrętną tylną oś, sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi oraz elektromechaniczne aktywne stabilizatory, znacząco redukujące przechyły nadwozia. Do tego należy dodać jeszcze opcjonalny układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami o średnicy 440 mm z przodu oraz 370 mm z tyłu. Na życzenie można też zamienić 22-calowe felgi na 23-calowe.

Audi RS Q8Audi

Lista zmian wizualnych jest typowa dla Audi z rodzin S oraz RS. Otrzymujemy więc agresywniejsze zderzaki, zmieniony grill, nakładki na progi, dwie wielkie rury wydechowe oraz wydatny dyfuzor. We wnętrzu znajdziemy sportowe fotele, wstawki z włókna węglowego i na tym właściwie kończy się lista wyróżników.

Audi RS Q8 pojawi się w salonach w pierwszym kwartale 2020 roku. Cena w Niemczech wynosi 127 tys. euro.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas