Audi Q3 RS i Q3 RS Sportback zaprezentowane

Tym razem Audi nie zwlekało z wprowadzeniem ekstremalnej odmiany kompaktowego Q3 i dołącza ona do oferty rok po zaprezentowaniu nowej generacji modelu. Od razu otrzymujemy wersję klasyczną oraz Sportback

Audi Q3 RS Sportback i Q3 RS
Audi Q3 RS Sportback i Q3 RS Audi

Zacznijmy od tego co najważniejsze - jednostki napędowej. RS Q3 ma pod maską benzynowe 2.5 TFSI. Pięciocylindrowa jednostka dysponuje mocą 400 KM i rozwija maksymalny moment obrotowy 480 Nm. Wartość ta dostępna jest w zakresie od 1950 do 5850 obr./min.

Audi RS Q3

Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi
Audi RS Q3Audi

Ceniony, wielokrotnie nagradzany, motor doczekał się szeregu zmian. Audi chwali się, że udało się zmniejszyć jego masę aż o 26 kg. Stało się tak głownie za sprawą przeprojektowanego wału korbowego. Przykładowo - panewki główne mają teraz aż o 6 mm mniejszą średnicę, a sam wał korbowy został dodatkowo wydrążony w środku. Mamy jedynie nadzieję, że tego typu zmiany nie odbiją się na trwałości. Konstruktorzy podkreślają np. zastosowanie nowych, aluminiowych, tłoków z kanałami olejowymi służącymi chłodzeniu.

Unikatowa sekwencja zapłonu - 1-2-4-5-3 - pomaga zniwelować część drgań i zapewnia niepowtarzalny dźwięk. O wrażenia akustyczne dba również podwójny układ wydechowy. Standardowo moc przenoszona jest na obie osie za pośrednictwem automatycznej, siedmiostopniowej, przekładni S tronic. Za transfer momentu obrotowego pomiędzy osiami odpowiada - sterowane elektronicznie - sprzęgło wielopłytkowe.

Osiągi? Rewelacyjne. RS Q3 przyspieszaja do 100 km/h w 4,5 s i rozwijaja prędkość maksymalną 250 km/h. Opcjonalnie, na życzenie nabywcy, poprzeczka może zostać podniesiona do 280 km/h.

Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi
Audi RS Q3 SportbackAudi

Auto w wersji RS standardowo zawieszone są o 10 mm niżej niż odmiany "cywilne". Standard dotyczy również progresywnego wspomagania kierownicy i sportowego układu hamulcowego. Na przedniej osi pracują  tarcze o średnicy 375 mm, z tyłu - 310 mm. Było to możliwe dzięki zastosowaniu 20-calowych obręczy kół. Lista opcji obejmuje m.in.: felgi o średnicy 21 cali, ceramiczny układ hamulcowy i aktywne zawieszenie o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Audi RS Q3 SportbackAudi

Klienci mają do wyboru osiem kolorów nadwozia, w tym zarezerwowane wyłącznie dla odmian RS, lakiery Kyalami (zielony) i Nardo (szary). Usportowione wersje poznamy m.in. : po błyszczących czarnych dodatkach, jak chociażby: obudowy lusterek, listwy dekoracyjne zderzaków czy poszerzenia progów i relingów dachowych (wyłącznie RS Q3).

Audi RS Q3Audi

Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback trafią do niemieckich salonów z początkiem października. Pierwszy z modeli wyceniono na 63,5 tys. euro. Za odmianę ze ściętym tyłem zapłacić trzeba będzie co najmniej 65 tys. euro. W Polsce auta pojawią się pod koniec roku, ceny nie są jeszcze znane.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas