Audi notuje spadki sprzedaży
W maju 2019, Audi dostarczyło klientom na całym świecie 151 900 samochodów. Licząc rok do roku, dostawy były mniejsze o 5,4 procent.
W Europie Zachodniej koncern zamknął ostatni miesiąc wynikiem o 1,5 procent lepszym niż osiągnięty w maju 2018. Największy wpływ na wzrost sprzedaży w tej części świata miał zwiększony popyt na samochody marki Audi na rodzimym, niemieckim rynku (+3,5%) oraz na rynku francuskim (+12,2%). Wymiana modelowa ważnych i dobrze sprzedających się modeli, która ma miejsce w Chinach (-7,4%) i w Stanach Zjednoczonych (-5,7%), nadal miała niekorzystny wpływ na wielkość dostaw w tych krajach. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku, firma przekazała klientom o 5,8 procent samochodów mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W Europie Zachodniej, w maju Audi sprzedało około 68 500 samochodów. To o 1,5% więcej niż w maju 2018. Największe wzrosty odnotowano na dwóch dużych rynkach: w Niemczech (+3,5%; 26 457 aut) i we Francji (+12,2%; 5347 pojazdów). Spadek zanotowano natomiast w Wielkiej Brytanii, gdzie do rąk klientów oddano 12 641 samochodów (-7,8%). Z podobną sytuacją - obniżenia sprzedaży - mieliśmy do czynienia w Polsce, gdzie w maju 2019 zarejestrowano 905 sztuk nowych Audi i był to spadek o 20,96% w porównaniu z majem 2018.
W Europie Zachodniej ciągle rośnie zainteresowanie nowym Audi Q3. Nowa generacja tego kompaktowego SUV-a jest lokomotywą sprzedaży w tej części kontynentu. Dostawy Q3 wzrosły ponadprzeciętnie w Niemczech (+94,8%; 2967 aut), w Wielkiej Brytanii (+27,1%; 1391 samochodów) i we Francji (160,5%; 1430 pojazdów). Biorąc pod uwagę całą gamę modelową Audi, łączne dostawy w regionie były niestety niższe od ubiegłorocznych o 4,4 procent i wyniosły 324 200 sztuk. Trwająca wymiana generacji modelowych oraz efekty przechodzenia na cykl WLTP, miały wciąż negatywny wpływ na bilans handlowy.
W Stanach Zjednoczonych odnotowano spadek sprzedaży o 2,2 procent, do poziomu 18 892 samochodów. Po zakończeniu sprzedaży poprzedniej generacji Q3, cztery pierścienie nie oferują obecnie na amerykańskim rynku żadnego kompaktowego SUV’a. Nowa wersja Q3 u amerykańskich dealerów dostępna będzie dopiero latem. Dobrze w USA radzą sobie natomiast modele klasy średniej-wyższej. O 26,2 procent wzrosło zainteresowanie Audi A6 (1427 sprzedanych aut) i aż o 75,9 procent Audi A7 (526 oddanych do rąk klientów samochodów). W całym regionie Ameryki Północnej, w maju koncern sprzedał około 23 400 sztuk aut segmentu premium - to o 5,7 procent mniej niż w maju 2018.
W maju, na kondycję sprzedaży w Chinach nadal negatywnie wpływały wyzwania związane z nadchodzącą wymianą modelową tak ważnych z punktu widzenia tamtejszego rynku modeli jak A6 L i Q3. Dodatkowo, ogólną niepewność wśród chińskich klientów wywołał trwający spór o taryfy celne. W konsekwencji tego, sprzedaż w Państwie Środka spadła od początku roku o 1,9 procent, do 253 625 egzemplarzy, a tylko w maju odnotowano spadek o 7,4 procent, do 47 927 aut. Pomimo konkurencyjnego otoczenia rynkowego, dobrze wyglądają tu wyniki sprzedaży przedłużonej wersji modelu A4 (+9,2%; 14 102 sztuki). Niezmiernie popularne wśród chińskich klientów jest również Audi A8 L. Tylko w maju sprzedano tu 736 sztuk tego modelu, co przekłada się na wzrost o 87,3 procent.