Audi A8 L 60 TFSI e quattro - mocna hybryda
Pod tą przydługą nazwą kryje się najmocniejsza, a przy tym rekordowo oszczędna (na papierze), wersja przedłużonego A8.
![Audi A8 L 60 TFSI e quattro](https://i.iplsc.com/0009B2A05J8L9L62-C322-F4.webp)
Nowa wersja 60 TFSI e to hybryda plug-in bazująca na odmianie 55 TFSI. Oznacza to, że głównym źródłem napędu jest 3-litrowa jednostka V6 o mocy 340 KM, generująca 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wspomagana jest ona 136-konnym motorem elektrycznym, rozwijającym 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik ten zintegrowany został z 8-biegową przekładnią automatyczną, więc również w trybie elektrycznym auto korzysta ze stałego napędu na wszystkie koła.
Układ napędowy A8 60 TFSI e generuje w sumie 449 KM oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego (dostępny od 1250 obr./min), co pozwala tej mierzącej 5,3 m i ważącej 2330 kg limuzynie na sprint do 100 km/h w 4,9 s i osiągnięcie (ograniczonej elektronicznie) prędkości 250 km/h. Dzięki baterii o pojemności 14,1 kWh można przejechać w trybie czysto elektrycznym do 46 km i rozpędzić się do 135 km/h.
Ponieważ topowa wersja Audi A8 to hybryda plug-in, jej deklarowane zużycie paliwa jest mocno oderwane od rzeczywistości. Producent podaje, że jest to średnio 2,7 l/100 km plus 21,2 kWh energii elektrycznej. To znaczy są to wartości realne przy założeniu, że mamy naładowaną baterię. Kiedy prądu zabraknie apetyt na benzynę wzrośnie wielokrotnie.
![](https://i.iplsc.com/0009B2AHSJECKUJ6-C322-F4.webp)
To jak auto zarządza energią, zależy od wybranego przez nas trybu. Możemy pozostawić system samemu sobie, albo wymusić tryb czysto elektryczny lub tylko spalinowy, jeśli chcemy później wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorach. Audi nie podaje jak długo trwa ładowanie baterii, ale podkreśla, że korzystając z rekuperacji w 90 procentach sytuacji drogowych nie musimy używać hamulca.
Dołożenie układu hybrydowego wpłynęło niestety na możliwości przewozowe A8. Bagażnik zmalał z 505 l do 390 l. Mniejszą pojemność ma również bak, który zamiast standardowych 82 l, oferuje 65 l.
Sprzedaż A8 L 60 TFSI e quattro rozpocznie się jeszcze w tym roku. Ceny w Niemczech startują od 109 tys. euro.