Audi A3 Sportback na gaz ziemny

W 2013 roku do sprzedaży trafi napędzane gazem ziemnym Audi A3 Sportback TCNG. Dzięki zastosowaniu lekkich tworzyw, zainstalowane w aucie zbiorniki gazu są o 70 proc. lżejsze od konwencjonalnych.

Audi A3 Sportback TCNG
Audi A3 Sportback TCNGAudi

Ciśnieniowe zbiorniki zostały wykonane z kilku warstw kompozytów - wewnętrzna z tworzywa poliamidowego, środkowa z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) i zewnętrzna, z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP). Jako środek wiążący włókna CRP i GRP zastosowane żywicę epoksydową. W efekcie każdy ze zbiorników A3 Sportback TCNG jest o ok. 27 kg lżejszy od wykonanego ze stali. Zbiorniki zainstalowano pod podłogą bagażnika. Mogą one pomieścić łącznie ok. osiem kilogramów gazu ziemnego.

Audi A3 Sportback TCNGAudi

Do napędu A3 Sportback TCNG służy zmodernizowana jednostka 1.4 TFSI o mocy 110 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm, przystosowana zarówno do zasilania gazem ziemnym, jak i benzyną. Auto osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Średnie zużycie gazu wynosi 3,6 kg/100 km. Gdy ciśnienie w zbiorniku gazu spadnie poniżej dziesięciu barów, układ zasilania przełącza się samoczynnie na pobór benzyny. W trybie napędu gazowego, samochód może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km napędzany benzyną. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej, informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników.

Audi A3 Sportback TCNGAudi

Podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu swój nowy model z napędem CNG zaprezentuje również Mercedes. Będzie to klasa B 200 Natural Gas Drive.

Marcin Sobolewski, źródło: Audi

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas