Audi A3 ma już 20 lat
Audi A3 ma już 20 lat. Pierwsza generacja tego modelu debiutowała 1996 roku na salonie we Frankfurcie.
Dzisiaj ten model dostępny jest (w zależności od rynku) w czterech wersjach nadwozia i z czterema różnymi rodzajami napędu.
Audi A3 zostało zaprezentowane 1996 roku. Ten zupełnie nowy wówczas samochód, bazował na tej samej platformie co Golf IV, który pojawił się w rok później.
Na początku, Audi A3 było dostępne wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback w trzech wariantach wyposażenia i z czterema różnymi silnikami - benzynowymi i wysokoprężnymi. We wrześniu roku 1998, Audi wyposażyło A3 w stały napęd na cztery koła quattro. Był to pierwszy przypadek zastosowania tego typu napędu w samochodzie kompaktowym. W marcu roku 1999, rodzina A3 powiększyła się o wariant pięciodrzwiowy.
Wiosną tego samego roku, pojawiło się Audi S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, z turbosprężarką i pięcioma zaworami na cylinder, generował moc 210 KM.
Podzieloną na dwie części osłonę chłodnicy Audi A3 drugiej generacji, zastąpiła w 2005 roku pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, stając się od tego momentu jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów z Ingolstadt. W 2008 roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet z klasycznym dachem tkaninowym, stając się tym samym pierwszym wariantem tego modelu z otwartą karoserią.
Trzecia, aktualnie produkowana generacja Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest także jako sedan. Audi A3 Limousine miało premierę w 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. W 2016, cała seria A3 została technicznie odmłodzona.
Audi RS 3 Sportback to jej sportowa awangarda. Pierwsze jej wcielenie pojawiło się na drogach w roku 2011. Samochód wyposażony był wtedy w silnik o mocy 340 KM. Kolejna odsłona sportowej wersji z jednostką napędową o mocy 367 KM wyjechała na drogi w roku 2015.
Na tegorocznej Wystawie Samochodowej w Paryżu, debiutowało Audi RS 3 Limousine - pierwsze kompaktowe Audi z emblematem RS w wersji sedan. Napędza je motor 2.5 TFSI o mocy 400 KM, jest to najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy.
Kokpit: od analogowego po cyfrowy
Pierwsza i druga generacja Audi A3 wyposażone były w analogowy obrotomierz i analogowy prędkościomierz. Najnowsze wcielenie A3, na życzenie może być wyposażone w kokpit cyfrowy - Audi Virtual Cockpit. Mając na pokładzie takie rozwiązanie, wszystkie najważniejsze, związane z jazdą informacje, obserwować można na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala.
Przy pomocy przycisku "View" na wielofunkcyjnej kierownicy, prowadzący auto może przełączać pomiędzy dwoma widokami. W widoku klasycznym widzimy obraz dużych, wyglądających niczym analogowe, zegarów. W widoku progresywnym dominuje natomiast centralne okno, w którym najwięcej miejsca zajmuje mapa nawigacji lub łatwe do odczytania listy telefonu, radia oraz sprzętu audio. Obrotomierz i prędkościomierz przedstawiane są wtedy jako małe, okrągłe zegary, umieszczone po bokach ekranu.
Układ przeniesienia napędu: pierwsza dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów
Audi A3 drugiej generacji było pierwszym samochodem produkcji seryjnej wyposażonym w elektrohydrauliczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. Dziś, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia S tronic ma ugruntowaną pozycję i jest dostępna prawie we wszystkich rodzinach modelowych Audi.
Światła: od halogenowych po diodowe Matrix
Na przykładzie Audi A3, prześledzić można rozwój technik oświetlenia na przestrzeni ostatnich 20 lat. Pierwsze Audi A3 miało reflektory halogenowe. Dzisiaj, standardowo wyposażane jest w reflektory ksenonowe. Na życzenie, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego, światłem łudząco podobnym do światła dziennego, drogę oświetlić mogą reflektory diodowe Matrix.
Światło drogowe reflektorów diodowych Matrix wytwarzane jest przez 15 diod umieszczonych w każdej jednostce. Do emisji wiązki świetlnej używają one trzech reflektorów. Kamera umieszczona we wstecznym lusterku dostarcza informacji do układu sterującego, który w zależności od potrzeb pojedynczo włącza i wyłącza poszczególne diody, a także dodatkowo przyciemnia je na 64 sposoby. W ten sposób reflektory diodowe Matrix mogą emitować światło na kilka milionów sposobów. Dodatkowo oświetlają też znaki drogowe z mocą mniejszą nawet o 30 procent, aby światło, które się od znaków odbija, nie oślepiało kierowcy.
Systemy wsparcia: na prostej ku autonomicznej jeździe
Duża ilość systemów wsparcia kierowcy w Audi A3 to wzorcowy przykład szybkiego rozwoju systemów elektrycznych i elektronicznych. Najnowsza generacja tego modelu oferuje różne systemy, np. aktywnego asystenta toru jazdy i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu z funkcją ochrony pieszych.
Przełomowym rozwiązaniem, jest montowany w najnowszym A3 opcjonalny asystent jazdy w korkach. System ten utrzymuje samochód w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu. Gdy klient zestawi asystenta jazdy w korkach z automatyczną skrzynią biegów S tronic, to jego Audi A3 po krótkim przystanku spowodowanym zatrzymaniem korka, automatycznie ponownie rozpocznie jazdę. W powolnym ruchu z prędkością do 65 km/h, asystent jazdy w korku może na krótko przejąć też funkcję kierowania samochodem, o ile jednak poruszamy się po autostradach lub innych drogach wysokiej jakości. To ważny krok w kierunku autonomicznej jazdy.