ATS kupuje De Tomaso
Firma Automobili Turismo e Sport (ATS), powstała na zgliszczach włoskiego producenta samochodów z lat 60., kupiła prawa do innej nieistniejącej marki z Italii - De Tomaso.
Na trzy lata przed premierą Lamborghini Miury (1966), która uchodzi za pierwsze cywilne auto z silnikiem zamontowanym centralnie, taki układ napędowy otrzymały modele ATS 2500 GT oraz De Tomaso Vallelunga. Jeszcze wcześniej, bo w 1962 roku, zastosowano go w Matrze Djet.
Firma ATS działała w latach 1963-1965. Założyli ją byli pracownicy Ferrari - Carlo Chiti i Giotto Bizzarrini, którzy chcieli konkurować z firmą z Maranello zarówno na drogach publicznych, jak i na torach wyścigowych. Nie odnieśli jednak zakładanego sukcesu. Z rywalizacji w F1 wycofali się po jednym sezonie, a ich jedyny cywilny model - 2500 GT - wyprodukowano w liczbie zaledwie 12 egzemplarzy. Po zakończeniu działalności Bizzarrini rozpoczął pracę w Lamborghini (później produkował również auta pod własnym nazwiskiem), natomiast Chilti założył firmę Autodelta, współpracującą przez lata z Alfą Romeo.
Markę De Tomaso założył w 1959 roku Alejandro de Tomaso (1929-2002). W jej ofercie znajdowały się takie modele jak Mangusta, Pantera i Guara; w latach 70. firma była również właścicielem Maserati.
De Tomaso zlikwidowano ją w 2004 roku. Pięć lat później prawa do marki odkupił były jeden z dyrektorów Fiata, Gian Mario Rossignolo, z zamiarem powrotu do produkcji samochodów. Prototyp nowego modelu Deauville doczekał się nawet premiery podczas targów w Genewie w 2011 roku. Niedługo później Rossignolo został jednak aresztowany za defraudację środków państwowych.
Rok temu firma ATS wznowiła działalność z planem uruchomienia produkcji sportowych aut, a teraz zakupiła prawa do De Tomaso - również z zamiarem zbudowania nowego samochodu. Kolejne informacje na temat przyszłości obu marek mają zostać opublikowane jeszcze w tym miesiącu.
msob