815 KM i 8000 Nm! DS E-TENSE PERFORMANCE bazuje na technologii z Formuły E

Oprac.: Karol Biela
DS E-TENSE PERFORMANCE to prototyp supersamochodu wykorzystującego technologię rodem z Formuły E. Do napędu służą dwa elektryczne silniki o łącznej mocy 815 KM a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 8000 Nm!

Francuska marka DS Automobiles, która wchodzi w skład koncernu Stellantis, deklaruje, że od 2024 roku każdy nowy projekt pojazdu będzie wykorzystywał wyłącznie napęd elektryczny.
Wyrazem doświadczenia zdobytego w Formule E jest prototyp supersamochodu, który dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi (250 kW z przodu i 350 kW z tyłu). Łączna moc układu napędowego to 600 kW, co przedkłada się na 815 KM i niebotyczne 8000 Nm! Oczywiście moc przekazywana jest na każde z czterech kół, a układ układ hamulcowy wspomagany jest rozbudowanym systemem rekuperacji.
Rozkład masy na osiach to idealne 50:50
W konstrukcji DS E-TENSE PERFORMANCE wykorzystano sporo elementów znanych z Formuły E, czyli topowej serii wyścigów samochodów elektrycznych. I tak w obudowie z kompozytu węglowo-aluminiowego mieście się kompaktowych rozmiarów akumulator wyposażony w innowacyjny system chłodzenia ogniw.

Jego centralne umieszczenia zagwarantowało idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami pojazdu. Już od lutego 2022 roku zespół DS PERFORMANCE ma w planach zorganizować pierwsze testy tego supercara, a za jego kierownicą zasiądą uznani zawodnicy: Jean-Éric Vergne oraz Antonio Felix da Costa, obaj znani z wyścigów w Formule E.
DS E-TENSE PERFORMANCE. Moc 815 KM i 8000 Nm
DS E-TENSE PERFORMANCE. Moc 815 KM i 8000 Nm







Co ciekawe, prace rozwojowe nad dopracowaniem prototypu odbywać się będą nie tylko na zamkniętych torach, ale i na zwykłych publicznych drogach. Przedstawiciele francuskiej marki wspominają, że celem jest osiągnięcie przyspieszenia ze startu zatrzymanego do 100 km/h w okolicach 2 sekund!
***