6,5 mln samochodów Nissan i Toyoty do naprawy

Nissan i Toyota ogłosiły akcję serwisową obejmującą 6,5 mln samochodów sprzedawanych na całym świecie, w tym w Polsce. Problem dotyczy poduszki powietrznej produkowanej przez japońską firmę Takata, z tego powodu ogłoszono już akcje nawrotowe obejmujące ponad 20 mln samochodów.

Takata to duży japoński producent samochodowych systemów bezpieczeństwa
Takata to duży japoński producent samochodowych systemów bezpieczeństwaAFP

Akcja obejmuje 35 modeli Toyoty i około 5 mln samochodów wyprodukowanych w latach 2003-2007. To m.in. Toyoty Corolla, Avensis, Yaris, Hilux, Rav4. W przypadku Nissana chodzi o 1,5 mln samochodów, m.in. Navara, Almera, Terrano oraz X-Trail, wyprodukowanych w latach 2003-2008.

NISSAN

W Polsce Nissan planuje zaprosić do warsztatów właścicieli 6878 samochodów.

Chodzi o modele:•    Navara D22•    Almera Tino V10•    Almera N16•    Terrano II R20•    X-Trail T30Kontrola dotyczy samochodów wyprodukowanych od 2004 roku (data zakończenia zależy od modelu, ale zwykle 2005 lub 2006). Nissan zapewnia, że w Europie nie było żadnego przypadku wystąpienia tej usterki. Dodaje, że ryzyko wystąpienia dotyczy wyłącznie sytuacji wypadku, a nie bezkolizyjnej jazdy.

TOYOTAW całej Europie kontrola obejmie 1,266 mln aut. Chodzi o modele:•    Corolla•    Yaris•    RAV4•    Hilux•    Picnic•    Avensis Verso•    Tundra •    Sequoia

Obie akcje nawrotowe są częścią olbrzymiej afery związanej z wadliwymi poduszkami produkowanymi przez japońską firmę Takata. Od 2008 roku 10 producentów samochodów musiało wezwać na akcje serwisowe ponad 10 mln samochodów w USA i ponad 17 mln w innych częściach świata (m.in. General Motors i Honda). Problemy dotyczyły wadliwych inflatorów w poduszkach powietrznych produkowanych przez Takatę i konieczności ich wymiany. W wyniku eksplozji mechanizmów napełniających zginęło co najmniej pięć osób, a wiele zostało rannych.W zeszłym roku amerykańska agencja . NHTSA wszczęło postępowanie, które ma wyjaśnić, czy produkowane w latach 2000-2007 inflatory poduszek powietrznych były odpowiednio uszczelnione, czy może podlegały innym awariom.

Takata została również oskarżona przez amerykańskich konsumentów o ukrywanie, wraz z innymi koncernami z branży samochodowej, informacji na temat produkowanych przez nią wadliwych poduszek powietrznych. Pozew w tej sprawie skierowano do sądu okręgowego na Florydzie.

Takata poza poduszkami powietrznymi produkuje inne komponenty do samochodów, w tym systemy pasów bezpieczeństwa czy kierownice. Dysponuje fabrykami na czterech kontynentach i zatrudnia na całym świecie ok. 35 tys. osób.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas