40 lat AMG
Fabryczny tuner Mercedesa, niemiecka firma AMG GmbH ma już 40 lat.
Firma została założona 1 czerwca 1967 roku przez Hansa Wernera Aufrechta (A) i Erharda Melchera (M). Litera G w nazwie pochodzi od nazwy miasta, w którym urodził się Aufrecht, czyli Grossaspach.
Obaj Niemcy byli inżynierami i specjalizowali się w silnikach wyścigowych. Siedzibą założonej przez nich firmy był... stary młyn w Burgstall koło Affalterbach.
Początkowo AMG specjalizowało się w budowie samochodów wyścigowych bazujących na mercedesach 300 SE, które startowały w wyścigach samochodów turystycznych. Na pierwszy sukces przyszło jednak poczekać. Dopiero w 1971 roku mercedes 300 SEL 6.8 AMG ukończył na drugim miejscu 24-godzinny wyścig na belgijskim torze Spa, wygrywając przy tym swoją klasę. Zwycięski pojazd, napędzany 428-konnym silnikiem prowadzili Hans Heyer i Clemens Schickentanz.
Od tamtej pory rozpoczęło się pasmo sportowych sukcesów samochodów sygnowanych przez AMG. Wielokrotnie zwyciężały one w wyścigach DTM (niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych), a także innych seriach wyścigowych (ITCC, FIA GT). W bieżącym sezonie DTM-u Bernd Schneder prowadząc nowego mercedes klasy C AMG broni tytułu mistrza wywalczonego w zeszłym roku.
Sportowe sukcesy AMG w latach 70-tych nie pozostały bez echa i przyczyniły się do wzrostu zamówień na ulepszanie cywilnych produktów Mercedesa. Popyt był tak wielki, że już w 1976 roku AMG przeniosło się do większej siedziby w Affalterbach. W 1982 roku Mercedes zaprezentował model 190, który okazał się absolutnym przebojem zdobywając nowych klientów, z których wielu odczuwało niedostatki mocy...
W 1985 roku firma otworzyła drugą fabrykę i zatrudniała w sumie 100 osób. AMG stało się modne, a W Affalterbach zaczęły pojawiać się postacie z pierwszych stron gazet.
W 1990 roku AMG podpisało porozumienie z DaimlerChryslerem. Na jego mocy samochody sygnowane przez AMG mogły być sprzedawane i serwisowane przez sieć dilerską Mercedesa. Dzięki temu, jeszcze w tym samym roku, AMG otworzyło trzeci zakład, zwiększając zatrudnienie do 400 osób. Trzy lata później zaprezentowano mercedesa C 36 AMG - pierwszy samochód opracowany wspólnie przez AMG i Mercedesa.
1 stycznia 1999 roku Aufrecht sprzedał większość udziałów w firmie DaimlerChryslerowi. Sześć lat później niemiecki koncern pozyskał 100 procent akcji AMG zostając jedynym właścicielem nowo założonej firmy o nazwie Mercedes-AMG GmbH.
Obecnie firma ta zatrudnia 750 osób, z czego 200 ściśle współpracuje z działem sportu Mercedesa - głównie przy pracach nad samochodami startującymi w DTM-ie. Ponadto rocznie z fabryk AMG wyjeżdża ponad 20 tysięcy samochodów.
Od ponad 10 lat AMG jest partnerem Formuły 1. W tym sezonie safety-car to mercedes CLK 63 AMG, a rolę samochodu medycznego pełni C55 AMG Estate.
Do najważniejszych samochodów w historii AMG należy m.in. 300 E 5.6 AMG, czyli pierwszy sedan, który dzięki silnikowi V8 o mocy 360 KM, ponad 20 lat temu przekroczył barierę 300 km/h.
Natomiast największy sportowy sukces AMG świętowało w 1998 roku, gdy mercedes CLK-GTR wygrał wszystkie 10 wyścigów w cyklu FIA GT. Trzeba dodać, że na potrzeby homologacji powstało 25 egzemplarzy wersji drogowej tego supersportowego samochodu, który nie ma nic wspólnego z mercedesem CLK.
Dla uczczenia 40. rocznicy założenia firmy AMG przygotowało jubileuszową wersję mercedesa CL 65 AMG 40th Anniversary Edition.