40 lat, 20 zdjęć. Krótka historia BMW serii 3

​Mija równe 40 lat od debiutu najważniejszego modelu w historii BMW - serii 3. Pierwsza "trójka" pojawiła się na rynku w 1975 roku mając wówczas za zadanie zastąpić pojazdy popularnej "neue klasse" typoszeregu E114/115.Z tej okazji zapraszamy was na krótką wycieczkę po historii pojazdu, który od czterech dekad stanowi trzon oferty bawarskiej marki.

BMW E21
BMW E21Informacja prasowa (moto)
BMW E21Informacja prasowa (moto)

Pierwszy samochód oznaczony symbolem 3 - typoszeregu E21 -  zadebiutował w 1975 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednika - E114 - auto oferowane było wyłącznie z dwudrzwiowym nadwoziem (jako sedan lub kabriolet).

BMW E21Informacja prasowa (moto)

Do napędu służyły rzędowe, benzynowe silniki o czterech lub sześciu cylindrach, których moc przenoszona była na koła tylnej osi. Przez osiem lat produkcji (do 1983 roku) z fabryk BMW wyjechało 1 364 039 egzemplarzy BMW E21.

BMW E30Informacja prasowa (moto)

W końcówce 1981 roku na rynku pojawiło się zupełnie nowe wcielenie serii 3 - typoszereg E30. Przełomowy dla BMW okazał się być rok 1983, gdy ofertę nadwoziową uzupełnił pierwszy czterodrzwiowy sedan. Dzięki praktycznemu nadwoziu samochód z powodzeniem pełnić mógł rolę pojazdu rodzinnego - precyzyjny układ kierowniczy, tylny napęd i żwawe jednostki napędowe sprawiły, że E30 pokochały tysiące kierowców.

BMW 3 serii MInformacja prasowa (moto)

Kolejnym kamieniem milowym w historii bawarskiej firmy był rok 1986, gdy na rynku pojawiło się pierwsze BMW sygnowane literą M. Auto zadebiutowało jako dwudrzwiowe coupe z rozwijającym 195 KM silnikiem S14 o pojemności 2,3 l (później 2,5 l) i manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach.

BMW 3 cabrioInformacja prasowa (moto)

W 1989 roku ofertę uzupełnił dwudrzwiowy kabriolet.

Silnik BMW MInformacja prasowa (moto)

Na rynku pojawiły się też krótkie serie, niezbędne do homologowania pojazdu w wyścigach DTM. Samochód mocno różnił się od zwykłej "trójki". Takie same były jedynie maska i szyberdach. Auto miało sztywniejsze nadwozie, obniżone zawieszenie, większe hamulce (przednie pochodziły z serii 5 typoszeregu E28) i 25-proc. "szperę". "Cywilne" M3 E30 przyspieszało do 100 km/h w 7,5 sekundy i potrafiło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 235 km/h. To wystarczało, by bez trudu "objechać" większość poruszających się wówczas po drogach pojazdów.

Typoszereg E30 odniósł ogromny rynkowy sukces. Ostatnie auta tej serii opuściły fabryki BMW w 1994 roku. Nabywców znalazło przeszło 2,3 mln egzemplarzy.

BMW E36Informacja prasowa (moto)

Trzecie wcielenie "trójki" - E36 - zadebiutowało w końcówce 1989 roku. Auto otrzymało wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych - pojawiło się m.in. wielowahaczowe zawieszenie tylne czy przednie reflektory zespolone.

BMW E36Informacja prasowa (moto)

Samochód oferowany był w pięciu wariantach nadwoziowych - jako czterodrzwiowy sedan, coupe, kombi (touring), kabriolet i compact (czyli skrócona o 30 cm, trzydrzwiowa wersja mająca konkurować m.in. z Golfem).

BMW E36Informacja prasowa (moto)

W 1992 roku zaprezentowano nową "eMkę". Jako pierwsze pojawiło się auto z nadwoziem coupe. W listopadzie 1993 r. ofertę uzupełnił kabriolet, w czerwcu 1994 roku pokazano czterodrzwiowego sedana.

Ostatnie BMW typoszeregu E36 wyprodukowano w roku 2000. Samochód znalazł niemal 2,7 mln nabywców.

BMW E46Informacja prasowa (moto)

Najpopularniejsza obecnie na naszych drogach trójka - typoszeregu E46 - zadebiutowała w 1997 roku. Początkowo w ofercie pojawił się czterodrzwiowy sedan, ale szybko uzupełniły ją również coupe, kombi (touring), compact i cabrio.

BMW E46 MInformacja prasowa (moto)

W 1999 roku pojawiła się seria M z nadwoziem coupe. Niestety, wraz z debiutem E46 na nieskazitelnym dotąd wizerunku "trójki" pojawiły się pierwsze rysy. Nie chodziło wyłącznie o słabszej jakości materiały we wnętrzu czy problemy z tylnym zawieszeniem - BMW przyznało się, że sześciocylindrowe silniki S54 stosowane w topowej serii M, miały poważną wadę fabryczną. Problem dotyczył panewek, które wykonano z kiepskiej jakości materiału - niemiecki producent musiał ogłosić akcję serwisową.

Nie zmienia to jednak faktu, że jednostka napędowa rozwijająca ponad 100 KM z litra pojemności (moc maksymalna 338 KM) zapewniała autu świetne osiągi. Samochody z ręczną skrzynią biegów przyspieszały do 100 km/h w zaledwie 5,1 s, prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h (po zdjęciu zabezpieczeń samochody były w stanie przekroczyć 300 km/h).

BMW E46Informacja prasowa (moto)

Mimo nieco gorszej opinii niż poprzednik - E36 - typoszereg E46 odniósł spektakularny sukces rynkowy. To najlepiej sprzedająca się "trójka" w historii - do 2006 roku z fabryk BMW wyjechało przeszło 3,27 mln. egzemplarzy!

BMW E90Informacja prasowa (moto)

Ciesząca się coraz większym powodzeniem na rynku wtórnym poprzednia - piąta z kolei - generacja "trójki", oznaczona jest symbolem E90. W porównaniu z E46 auto wyraźnie urosło, dzięki czemu udało się wygospodarować więcej miejsca w środku.

BMW E90Informacja prasowa (moto)

Nie wszystkim fanom BMW przypadła jednak do gustu nowa konsola środkowa, która nie była już zwrócona w stronę kierowcy.

BMW E90Informacja prasowa (moto)

Dla poprawienia rozłożenia masy w samochodzie zastosowano wykonaną z aluminium maskę i błotniki (co potęguje ceny ewentualnych napraw blacharskich).

BMW E90Informacja prasowa (moto)

Jako pierwszy - w 2005 roku - na rynku pojawił się sedan. W 2006 roku, gdy ofertę uzupełniło kombi, model zdobył prestiżowy tytuł Światowego Samochodu Roku. W 2007 roku w cennikach pojawiły się odmiany coupe i cabrio. Rok później zadebiutowała odmiana M3 z czterolitrowym silnikiem o mocy 420 KM (400 Nm). Samochód przetrwał w ofercie niemieckiego producenta do 2012 roku.

BMW F30Informacja prasowa (moto)

Obecna generacja trójki - typoszereg F30 - zadebiutowała w październiku 2011 roku. W 2012 roku ofertę uzupełniło touring, czyli kombi. Rok później pojawiła się powiększona odmiana GT. Auto nawiązuje wyglądem do swoich większych braci - "piątki" F10 i "siódemki" F01.

BMW F30Informacja prasowa (moto)

Bliskie pokrewieństwo z innymi produktami BMW zdradza m.in. pas przedni, przetłoczenia drzwi czy kształt tylnych reflektorów.

BMW F30Informacja prasowa (moto)

Pod koniec grudnia 2012 roku w ofercie pojawił się nowy model - seria 4. Tak właśnie ochrzczona została przez Bawarczyków nowa "trójka" z nadwoziem typu coupe.

BMW F30Informacja prasowa (moto)

W maju 2015 roku, wraz z subtelnym liftingiem F30, w ofercie serii trzy - pierwszy raz w historii - zadebiutowały turbodoładowane, benzynowe jednostki napędowe o trzech cylindrach.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas