378 mln zł na 14 km drogi. Krok do rozbudowy S8
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wyłonieniu wykonawcy na zaprojektowanie i budowę ważnego fragmentu drogi ekspresowej S8. Mowa o liczącym ok. 14 km. odcinku Ząbkowice Śląskie – Bardo. Zakończenie całej inwestycji i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy ostatniego z sześciu odcinków drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem, został ogłoszony 16 października 2023 roku. Jak podaje GDDKiA - w trakcie postępowania wpłynęło 428 pytań od wykonawców.
Ostatecznie w otwarciu przetargu, które nastąpiło 22 grudnia 2023 r. wzięło udział sześć przedsiębiorstw. Głównym kryterium oceny ofert złożonych w przetargu była cena. Pod uwagę brano również kryteria jakości dotyczące przedłużenia okresu gwarancji na poszczególne elementy budowy, w tym ekrany akustyczne, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud - o wartości 378 471 000 zł.
To właśnie ta spółka będzie odpowiedzialna za budowę nowej trasy o długości ok. 14 km. Odcinek zostanie poprowadzony nowym śladem i będzie przebiegać przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. W niektórych miejscach - głównie na przecięciach - inwestycja będzie wykorzystywać dotychczasowy przebieg drogi krajowej nr 8. W ramach zadania zaplanowano m.in. budowę dwóch węzłów drogowych oraz pięciu mostów, z czego cztery będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt. Powstaną także dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, oraz siedem wiaduktów nad trasą.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że realizacja całej inwestycji pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem została podzielona na sześć krótszych odcinków. Fragment Ząbkowice Śląskie - Bardo jest ostatnim z nich przygotowanym do realizacji. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym.