25 lat temu debiutowało BMW Z1. Teraz to unikat

Mija właśnie 25 lat od debiutu jednego z dziwniejszych pojazdów w historii motoryzacji. Równe ćwierć wieku temu, na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, BMW zaprezentowało model Z1.

BMW Z1
BMW Z1Informacja prasowa (moto)

Chociaż auto przetrwało w produkcji niecałe trzy lata, a do nabywców trafiło jedynie 8 tysięcy egzemplarzy, na dobre zapisało się w historii motoryzacji.

Początkowo projekt powstał po to, by przetestować nowe rozwiązania konstrukcyjne i materiały. Samochód miał wykonaną z ocynkowanej stali ramę, do której przykręcone zostały wykonane z plastiku elementy karoserii (warto dodać, że w początku lat dziewięćdziesiątych była to zupełna nowość). Podłogę wykonano z żywic epoksydowych wzmocnionych włóknem szklanym.

Ponieważ początkowo Z1 budowane było wyłącznie jako platforma testowa i auto koncepcyjne, inżynierowie i styliści mogli popuścić wodze fantazji. Dzięki temu Z1 otrzymało jedyne w swoim rodzaju, wykonane ze składanych segmentów drzwi, które niemal całkowicie chowały się w progi.

Informacja prasowa (moto)

Do napędu zaprzęgnięto rzędową "szóstkę" montowaną m.in. w "trójce" typoszeregu E36. Wyposażony w jednopunktowy wtrysk Boscha silnik generował moc 170 KM i 222 Nm. Napęd przenoszony był na koła tylnej osi za pośrednictwem pięciostopniowej, ręcznej skrzyni biegów.

Ważące 1250 kg auto przyspieszało do 100 km/h w 7,9 s i rozpędzało się do prędkości maksymalnej 223 km/h.

Spore zainteresowanie pojazdem w momencie premiery pozwalało prognozować szefostwu BMW sprzedażowy sukces. Jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem produkcji udało się zebrać zamówienia na 5 tysięcy egzemplarzy.

Informacja prasowa (moto)

Niestety, wysokie ceny modelu sprawiły, że początkowy entuzjazm klientów szybko osłabł. W niemieckim salonie za bmw Z1 zapłacić trzeba było co najmniej 83 tys. marek. Rozpoczęcie produkcji w 1989 roku zbiegło się też w czasie z prezentacją groźnego konkurenta od Mercedesa - modelu SL typoszeregu R129.

Informacja prasowa (moto)

Ostatecznie, po wyprodukowaniu dokładnie 8 tysięcy sztuk, montaż Z1 zakończony został w czerwcu 1991 roku. Obecnie auto staje się coraz bardziej poszukiwanym obiektem kolekcjonerskim. Ceny przyzwoicie utrzymanych egzemplarzy zaczynają się od około 18 tysięcy euro.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas