20 tys. aut czeka na części. Czego zabrakło tym razem?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Chociaż dzięki zwiększeniu marży producenci samochodów całkiem nieźle - przynajmniej z finansowego punktu widzenia - radzą sobie z brakiem półprzewodników, na nowe auta wciąż czekać trzeba miesiącami. Co gorsza, na horyzoncie pojawił się nowy problem. Fabryki aut muszą się mierzyć z brakiem elementów produkowanych na Ukrainie.

20 tys. nowych skód czeka na części. Tym razem zabrakło boczków drzwiowych
20 tys. nowych skód czeka na części. Tym razem zabrakło boczków drzwiowychINTERIA.PL

Dobry wgląd w "skomplikowaną sytuację" producentów pojazdów przedstawia Skoda. Jak informuje branżowy serwis AutomotiveSuppliers.pl, na parkingach fabrycznych czeskiego producenta oczekuje już 20 tys. niekompletnych pojazdów. Mimo tego, sytuacja i tak jest zdecydowanie lepsza niż w ubiegłym roku, gdy wokół fabryk - na brakujące półprzewodniki - oczekiwało blisko 50 tys. aut.

20 tys. nowych Skód czeka na części

Co ciekawe, w przypadku czeskiego producenta głównym problemem nie są ani półprzewodniki, ani - przynajmniej na ten moment - wiązki elektryczne. Przez sześć ostatnich tygodni z linii zjeżdżały bowiem niekompletne Skody Octavie, w których brakowało - produkowanych przez  Grupo Antolin - paneli drzwiowych. Winnym takiej sytuacji był pożar, który strawił jedną z fabryk poddostawcy.

Nie oznacza to jednak, że wojna w Ukrainie nie miała większego wpływu na czeskie zakłady produkujące auta. Dopiero w ostatnich dniach udało się - w ograniczonym stopniu - wznowić dostawy wiązek, dzięki czemu na powrót uruchomiono linię montażową modelu Enyaq (Mlada Boleslav). Mimo tego zakłady w Mlada Boleslav i Kvasinach wciąż działają jedynie "na pół gwizdka" - produkcja aut nie odbywa się np. w weekendy.

Problemy Volkswagena. Stanęła fabryka na Słowacji

Obecna sytuacja daje się też we znaki innym zakładom. W poniedziałek, 28 marca, wstrzymana była "wszelka produkcja" w zakładach Volkswagen Slovakia. Lokalna fabryka w Bratysławie produkuje siedem modeli pięciu producentów. Są to:

  • Audi Q7,
  • Audi Q8,
  • Porsche Cayenne,
  • Seat Mii,
  • Skoda Citigo,
  • Skoda Karoq,
  • Volkswagen e-Up!

Powodem zatrzymania linii montażowych jest "brak półprzewodników" oraz opóźniające się dostawy "niektórych części z Ukrainy". W kolejnych dniach fabryka produkować ma auta "w ograniczonym zakresie".

Skoda Enyaq iV 80x Sportline - pierwsza jazda

Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL
Skoda Enyaq iV 80x SportlineINTERIA.PL

***

Moto flesz. Odcinek 31INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas