2 miliardy na rozbudowę S19. Powstanie nowy odcinek
Coraz bliżej jest do podpisania umowy na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 - Jawornik-Lutcza. Tym samym będzie on ostatnim takim fragmentem na Podkarpaciu.
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem i Lutczą jest ostatnim w województwie podkarpackim fragmentem tej ekspresówki, który nie wszedł jeszcze w fazę realizacji. To jednak już wkrótce się zmieni. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że uprzednia kontrola przetargu na zaprojektowanie i budowę tego odcinka zakończyła się pozytywnie. Wybrany wykonawca musi jeszcze przedstawić gwarancję należytego wykonania robót. Później możliwe już będzie podpisanie umowy.
Liczący ok. 5,2 km (z czego aż 3,8 km poprowadzonych będzie w tunelu albo po estakadzie) odcinek drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem i Lutczą realizowany będzie w systemie Projektuj i buduj. Stworzona zostanie droga o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym. Trasa będzie poprowadzona m.in. 780-metrową estakadą zawieszoną nad istniejącą drogą krajową nr 19. Filary tej konstrukcji będą miały nawet do 36 metrów wysokości. Przejdzie ona w trzykilometrowy dwunawowy tunel przebiegający pod górą Kamieniec. Będzie on wyjątkowy z kilku powodów. Stanie się on najdłuższym tunelem z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19, a jednocześnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce.
Wykonawca wybuduje również inne obiekty, m.in. przejście dla małych zwierząt. Inwestycja obejmuje również wybudowanie Miejsca Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Barwinka. Oprócz tego wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie, które obsługują teren przyległy, a kolidujące z trasą drogi przebudowane.
W sumie w przetargu na realizację odcinka S19 Jawornik - Lutcza zgłoszono siedem ofert. Przy ich ocenie GDDKiA kierowała się następującymi kryteriami
- Ceną (60 proc.)
- Przedłużeniem okresu gwarancji na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.)
- Przedłużeniem gwarancji na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.)
- Przedłużeniem gwarancji na tunele i konstrukcje oporowe, w tym portale tuneli (10 proc.).
Ostatecznie uznano, że najkorzystniejszą jest oferta złożona przez konsorcjum Gulermak i Budimex opiewająca na kwotę 1 909 653 720 zł. Tworzenie odcinka ma zająć 59 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 1 grudnia do 31 marca).