10 proc. kosztów budowy auta to...
...koszt opracowania foteli - ujawnił Opel.
Niemiecki producent dużą wagę przywiązuje do wygody siedzeń, i da się to odczuć. Fotele Opli - jako jedne z nielicznych spośród montowanych w autach wielkoseryjnych producentów - są certyfikowane przez niemiecką organizację AGR (Akcja na Rzecz Zdrowych Pleców). Aby zdobyć taki atest, muszą one spełniać cztery podstawowe wymogi dotyczące: czterokierunkowej regulacji podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa (do przodu, do tyłu, w górę i w dół), pochylanego siedziska, regulacji jego długości, a także bocznego podparcia na poziomie siedziska i oparcia. Pod uwagę brane są również dodatkowe funkcje, takie jak wentylacja czy masaż.
Jak siedzieć poprawnie? Eksperci z AGR radzą, żeby podparcie ud wysuwać na odległość 2-3 palców od dołka stawu kolanowego, zagłówek ustawiać na wysokości głowy, a nie karku, a wysokość fotela ustawić tak, aby głowę od podsufitki dzieliła przestrzeń o szerokości dłoni.
Pierwsze takie fotele firma Opel wprowadziła w modelu Signum w 2003 roku. Obecnie ergonomiczne siedzenia można zamówić do większości modeli: Insignii, Astry, Mokki, Merivy, Zafiry Tourer czy Cascady.
Certyfikat AGR mają też:
- wielokonturowe fotele Mercedesów klasy C, CL, CLS, E, G, GL, M i SL;
- aktywne, wielokonturowe fotele Mercedesów klasy CL, CLS, E, S, S Coupe i SL;
- standardowe fotele Mercedesów klasy S, S Coupe i SL;
- fotele z ergopakietem Mercedesa klasy C;
- przednie i tylne fotele ergoComfort w Volkswagenie Phaetonie;
- fotele ergoActive w Volkswagenie Golfie VII (w tym kombi i Sportsvan);
- wybrane modele siedzeń Recaro.
msob, źródło: Opel, AGR