10 najlepszych samochodów miejskich. O połowie nawet nie słyszałeś!
Samochody miejskie, zwłaszcza w krajach Unii Europejskiej, tracą na popularności. W efekcie w światowym rankingu sprzedaży na prowadzenie wysuwają się egzotyczne, przynajmniej z europejskiego punktu widzenia, konstrukcje. Z dziesiątki najlepiej sprzedających się obecnie aut tego typu zaledwie połowa znana jest szerzej polskim nabywcom!
Segment aut miejskich zauważalnie się kurczy, a niższe niż przed laty wyniki rejestracji to efekt nowych norm emisji spalin i skomplikowanego mechanizmu naliczania kar za ich przekroczenie. Te uwzględniają m.in. masę oraz wymiary pojazdu i - łagodnie rzecz ujmując - nie sprzyjają oferowaniu niewielkich samochodów z silnikami spalinowymi. Jeśli doliczyć do tego podkręcane przez europejskie władze przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, nie dziwi, że w rankingu najchętniej kupowanych miejskich aut na świecie prym wiodą pojazdy marek, których nie sposób szukać w europejskich salonach.
Najlepsze auta miejskie
Z danych branżowego serwisu "focus2move" wynika, że najlepiej sprzedającym się miejskim autem na świecie jest obecnie chiński Wuling Hongguang Mini EV. W pierwszej połowie bieżącego roku na ten model zdecydowało się 182 767 klientów, co odpowiada aż 9,2 procentowemu udziałowi w światowym rynku! Wuling Hongguang Mini EV to zupełnie nieznany europejskim nabywcom pojazd, który określić można chińskim, elektrycznym odpowiednikiem Taty Nano uchodzącej niegdyś za najtańsze nowe auto na świecie.
By stać się szczęśliwym posiadaczem Wuling Hongguang Mini EV, wystarczy kwota 4,2 tys. dolarów, czyli około 16,5 tys. zł! Czteromiejscowe auto mierzy zaledwie 2,92 m długości i oferowane jest do wyboru z silnikiem o mocy 18 lub 27 KM. Podstawowy model ma baterię o pojemności zaledwie 9,2 kWh. Bogatsze wersje zamówić można z akumulatorem mieszczącym 13,8 kWh. Odpowiada to zasięgom na poziomie 90 km i 130 km w trybie miejskim.
Drugim najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem miejskim jest aktualnie Chevrolet Spark. Nieoferowany już w Europie pojazd (przypominamy że General Motors wycofał się ze Starego Kontynentu w 2015 roku) znalazł od stycznia do końca czerwca 117 193 nabywców zagarniając dla siebie 5,9 proc. światowego rynku w swoim segmencie. Obecnie oferowana jest już czwarta generacja tego auta, która wkrótce powinna doczekać się następcy. Warto dodać, że samochód produkowany jest wyłącznie w koreańskiej fabryce GM w Changwon (niegdysiejszy zakład Daewoo Motors).
Ostatni stopień podium w rankingu najchętniej kupowanych obecnie aut segmentu A zajmuje Maruti Waron R. Wynik 94 839 zarejestrowanych egzemplarzy oznacza blisko 5 proc. udział w światowym rynku. Maruti Wagon R to wytwarzana głównie z myślą o indyjskim rynku konstrukcja Suzuki. Auto mierzy 3655 mm długości, 1620 mm szerokości i 1675 mm wysokości. Samochód zamówić można w Indiach z benzynowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,2 l generującym 82 KM.
Czwarte miejsce wśród najlepiej sprzedających się nowych aut miejskich na świecie zajmuje Hyundai Grand i10. To nieznana Europejczykom wariacja dotycząca oferowanego również w polskich salonach Hyundaia i10. Auto pochwalić się może jednak mocno zmodyfikowanym nadwoziem z większym rozstawem osi i powiększoną kabiną pasażerską. Pojazd, który doczekał się właśnie drugiej generacji, stworzono głównie z myślą o rynku indyjskim.
Pierwszą piątkę najchętniej kupowanych aut miejskich na świecie zamyka kolejny ze sprzedażowych hitów indyjskiego oddziału Suzuki - Maruti Alto. Obecnie, od 2012 roku, w ofercie jest druga generacja pięciodrzwiowego pojazdu, który mierzy zaledwie 3,43 m długości i 1,51 mm szerokości. Auto oferowane jest w Indiach z trzycylindrowym silnikiem serii K o pojemności 1,0 l i pięciostopniową (ręczną lub zautomatyzowaną) przekładnią.
Dopiero na szóstym miejscu zestawienia pojawia się pierwszy z pojazdów, jaki oferowany jest również klientom ze Starego Kontynentu. Chodzi o Kię Picanto, na którą - w skali świata - w pierwszej połowie 2021 roku zdecydowało się 88 354 klientów, co odpowiada 4,4 proc. udziału w segmencie.
Siódme miejsce w światowym rankingu zajmuje produkowany m.in. w Polsce Fiat 500. Mimo że samochód nie należy do młodzieniaszków i pozostaje w ofercie włoskiego producenta od 14 (!) lat, dzięki oryginalnej stylistyce wciąż cieszy się ogromną sympatią nabywców.
W pierwszej połowie roku zdecydowało się na niego 83 148 nabywców, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 4,2 proc. Ósme miejsce zestawienia zajmuje kolejny Fiat - Panda. Na wytwarzane we włoskim Pomigliano d'Arco auto z pięciodrzwiowym nadwoziem zdecydowało się w tym roku już 79 904 nabywców (4 proc. udziału w rynku).
9. pozycja w zestawieniu należy do kolejnego dziecka inżynierów Suzuki - modelu Spacia. To typowy kei car produkowany wyłącznie na japoński rynek. W bieżącym roku nabywców znalazło już 78 706 egzemplarzy (4 proc. udziału w rynku).
Zestawienie dziesięciu najlepiej sprzedających się aut miejskich na świecie zamyka bezpośredni konkurent Suzuki Spacia - pudełkowaty kei car Daihatsu Tanto. W pierwszej połowie roku na ten model zdecydowało się już 62 262 japońskich nabywców.
Najdroższe auta na świecie w 2021 roku. 10 samochodów za miliony dolarów
Najdroższe auto na świecie zapiera dech w piersiach. Ciężko wyobrazić sobie kwotę, którą trzeba za niego zapłacić. Szybkie i sportowe czy oszałamiająco eleganckie i funkcjonalne. Ekskluzywne wykończenie wnętrza, lśniące felgi, potwornie mocny silnik, luksusowe wyposażenie i niewyobrażalnie wysoka kwota zakupu. Najdroższe auto na świecie powstało w jednym egzemplarzu, dlatego jego cena rośnie ze względu na prestiż i unikatowość. Bugatti, Rolls-Royce czy Mercedes — które modele są najbardziej kosztowne? Ranking 10 najdroższych aut na świecie.
***