1.8 GDCI - nowy benzynowy silnik Hyundaia
Koreańscy projektanci pracują nad nową generacją jednostki benzynowej o pojemności 1,8 litra, która ma zużywać mniej paliwa niż 2-litrowy turbodiesel przy zapewnieniu porównywalnych osiągów.
Kluczem do sukcesu silnika 1.8 GDCI jest zastosowanie podwójnego doładowania (kompresor przy niskich obrotach i turbosprężarka przy wyższych) oraz bardzo wysoki stopień sprężania - 14,8:1. To więcej niż w tradycyjnych jednostkach benzynowych (około 10:1; wyjątkiem są motory Mazdy o nazwie Skyactiv o stopniu sprężania 14:1) i niewiele mniej niż w wysokoprężnych (około 16:1). Bliskie dieslom mają być też maksymalne obroty - 4800 obr./min.
Inżynierowie Hyundaia deklarują, że samochody z nowym silnikiem będą równie oszczędne, co zasilane 2-litrowymi turbodieslami, a jednocześnie tańsze w zakupie i eksploatacji.
Przy opracowywaniu nowej konstrukcji Koreańczykom pomagają specjaliści z firmy Delphi, produkującej części dla przemysłu samochodowego.
Premiera silnika 1.8 GDCI nastąpi prawdopodobnie już w przyszłym roku; w pierwszej ma on szanse trafić pod maskę nowej Sonaty (w Europie: i40).
msob, źródło: Autoblog.com
Porównanie: Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508, Volkswagen Passat